Qlik meddelar idag att Ikano Bank, en europeisk nischbank som erbjuder finansiella tjänster och bankprodukter till konsumenter och företag, har valt Qlik Cloud som en del av sin digitala transformationsstrategi för att optimera verksamheten.
Ikano Banks transformeringsarbete fokuserar på att göra det möjligt för organisationen att på ett effektivare sätt utnyttja data i hela verksamheten.
Från övervakning av produktprestanda till arkitekturförbättringar som möjliggör utveckling av framtidssäkra och skalbara konsumentprodukter. Företaget valde Qlik Cloud för dess moderna inställning till analys, vilket Ikano Bank ser som en avgörande faktor när det gäller införandet av data i organisationen.
Ett modernt tillvägagångssätt
Genom att optimera sin datalagring och dataförsörjning med hjälp av Qlik har banken hanterat en viktig del av transformationen. Mer än 30 olika datakällor som rör Ikano Banks ekonomi, kunder, personal och efterlevnadsprocesser är nu tillgängliga. Övergången till Qlik har lett till en avsevärd ökning av data och analysanvändning i hela organisationen. Tidigare var skapandet av instrumentpaneler och innehåll för självbetjäning begränsat till endast specialister inom verksamheten. Genom Qlik har fler bankanställda tillgång till data inom de olika områden av bankens verksamhet, vilket gör att teamen kan fatta bättre och mer välinformerade beslut.
- Att mata in data i molnet var till en början en utmaning eftersom mängden data som ska överföras varje dag är stor, samt att de flesta av våra system fortfarande är lokalbaserade. Men med Qlik Cloud och Qlik Data Gateway är vi i en mycket bra position för att börja flytta ännu mer data och fler appar till molnet framöver. Nu använder alla våra avdelningar Qlik på något sätt, från små lösningar med bara en eller ett par användare till bredare bankövergripande KPI-instrumentpaneler med mycket större målgrupper, säger André Berlin, Business Intelligence Manager på Ikano Bank.
En förbättrad kundresa
Qliks användarvänliga och visuella funktioner har gjort det enkelt för bankens personal att arbeta med stora mängder data, vilket är avgörande när man delar data med andra team inom organisationen. Banken använder nu flera olika Qlik-appar som möjliggör att teamen kan spåra bankens resultat på en översiktlig nivå och samtidigt få ytterligare insikter genom att fördjupa sig och granska viktiga KPI:er under hela kundresan.
- Ett bra exempel på hur vi har dragit nytta av Qlik är de förbättringar vi har gjort i vår onboardingprocess för kunder. Data har gett oss insikter om var kunderna lämnat, vilket ger oss insikter vart i processen vi kan vidta åtgärder och snabbt följa upp resultaten. Resultatet är nöjdare kunder och ökad försäljning för banken, säger André Berlin.
- Att driva framgångsrika kundresultat är avgörande för finansiella organisationer som verkar inom konkurrensutsatta miljöer, som Ikano Bank gör. Med Qlik Cloud har Ikano Bank översikt av sin data i realtid som ger personalen möjlighet att agera på välinformerade insikter som gynnar både deras kunder och banken, säger Gareth Vincent, Senior Vice President of Sales, EMEA på Qlik.