Det skandinaviska Fintech-bolaget Hudya – som noterades på Nasdaq First North Growth Market den 14 februari i år – har tecknat ett avtal med det norska mobiltelefonbolaget Sponz AS om köp av deras portfölj av mobiltelefonikunder.
Portföljen som Hudya köper består av 5 000 mobiltelefonikunder på den norska marknaden.
Hudya har tidigare gjort tio förvärv som på olika sätt gett mervärde till Hudyas plattform. antingen i form av teknologi, expertis, distributionskraft eller kundbas. I det senaste förvärvet är det de 5 000 betalande kunderna som motiverar förvärvet.
“Vi är mycket nöjda med denna möjlighet att ytterligare öka kundbasen i Hudya eftersom den kommer att skapa betydande värden för Hudyas aktieägare”, säger Pål Eivind Vegard, chef för telekom i Hudya, och fortsätter:
“Genom detta förvärv stärker vi inte bara mobiltelefonidelen i Hudya, utan hela bolagets plattform som utöver mobiltelefoni erbjuder kunder el, försäkring och banklån. Vi har tidigare köpt en större kundbas inom mobiltelefoni, som har utvecklats mycket positivt från första dagen. Dessa kunder har genom korsförsäljning också köpt flera andra tjänster från Hudya.”
Hudya betalar 1 300 SEK per kund för denna kundbas. Betalningen sker genom aktier i Hudya AB. Köpeskillingen motsvarande 628 019 aktier till kurs 10,35 per aktie. Det planeras att kundportföljen överförs den 1 mars i år.
Precis som Hudyas tidigare förvärv av mobilkunder finns denna kundbas på eRates faktureringsplattform och på Telenors nätverk, vilket avsevärt minskar risken för churn.
“Kunderna behöver inte göra någonting när de överförs till Hudya. Det kommer inte att finnas någon portering eller SIM-kortbyte, och naturligtvis behåller de prenumerationen och priserna de har i dag”, säger Pål Eivind Vegard.
“För oss har det varit mycket viktigt att hitta en köpare av vår kundbas som kan fortsätta erbjuda våra kunder samma villkor, exempelvis ingen bindningstid, något som de är vana vid”, säger Jan Erik Sørgaard, styrelseordförande för Sponz AS, och fortsätter:
“Hudya har över tid visat att de har möjlighet att tillhandahålla mycket bra tjänster till sina kunder, och med en ännu större bredd än vi hittills har kunnat erbjuda. Våra kunder kommer alltså inte bara att ha tillgång till en konkurrenskraftig mobiltelefontjänst i framtiden, utan nu erbjudas de också en samling vardagstjänster på ett ställe från deras nya leverantör.”