Det senaste årets kraftiga kostnadsökningar är det största hindret för att ställa om till mer hållbara inköp, säger svenska inköpschefer.
Det visar en undersökning som Swedbank gjort bland inköpschefer som representerar de största företagen inom industrin och tjänstesektorn och ingår i Inköpschefsindex (PMI).
– Att säkerställa att ens underleverantörer är hållbara är en är central del i ett företags hållbarhetsarbete, och har ett stort inflytande på det sammanlagda hållbarhetsavtrycket. Men företagens inköpschefer anser att omställningen går för långsamt. Sex av tio företag att de anser att de behöver öka hastigheten i omställningen enligt dem är det ett antal faktorer som håller tillbaka utvecklingen, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank.
Det största hindret för industriföretagen är de ökade kostnaderna som kommit med de senaste årens kraftiga ökning i insatsvarupriser och en försvagad kronkurs. Personal och kompetensförsörjning, samt svårigheter i att hitta hållbara leverantörer är också betydande hinder. Tre av tio tjänsteföretag uppger kompetensutveckling som den största utmaningen jämfört med vart femte företag inom industrin.
– Kvardröjande störningar i leveranskedjor efter pandemin, en ihållande hög inflation och svag kronkurs påverkar alla företag just nu. Vad detta får för långsiktiga konsekvenser för företagens hållbarhetsarbete är svårt att veta, men på kort sikt är det tydligt att den osäkra världshandeln försvårar omställningen till hållbara inköp, säger Jörgen Kennemar, företagarekonom på Swedbank.
En av tre inköpschefer som månatligen svarar i Inköpschefsindex (PMI) uppger att man har börjat dra ned på antalet leverantörer efter att ha ökat under pandemiåren för att säkerställa leveranserna.
Att flest företag (45 procent) behåller antalet leverantörer oförändrat kan sannolikt förklaras av de trögheter som finns i och med att byta eller förändra antalet leverantörer.
Arbetet med hållbara inköp innebär att företagen ser över var inköpen sker geografiskt vilket är positivt för både transportkostnader och miljö. Hälften av de studerade industriföretagen uppger att de har en plan för att öka inköpen från närliggande marknader. Den utvecklingen gynnar närliggande marknader. Här kan kronförsvagningen men också en mer fragmenterad världshandel bidra till ökad regional handel, och därmed mer hållbara alternativ.