HiQ blir digital partner till Svensk Bilsport

HiQ inleder ett samarbete med Svenska Bilsportförbundet. HiQ kommer att stötta Bilsportförbundets arbete med att utveckla digitala lösningar, system och tjänster som förbättrar och förenklar för alla bilsportutövare i Sverige.

– Att jobba med motorsport passar oss perfekt. Det är en tävlingsform där man med hjälp av innovativa lösningar kan göra stor skillnad. Vi har haft flera samarbeten genom åren och förarna, teamen och sporten har även utvecklat oss som bolag, säger Erik Ridman, kommunikationschef på HiQ.

Svenska Bilsportförbundet representerar majoriteten av svensk bilsport; från landslag och internationella stortävlingar inom bland annat rally, rallycross, racing, dragrace och drifting till e-sport och folkrace. Globalt är bilsport en megaindustri som engagerar över 80 miljoner människor i 145 länder. I Sverige är över en miljon människor – från norr till söder – intresserade av bilsport.

För Svensk Bilsport betyder samarbetet med HiQ att det finns en stark kompetens att arbeta tillsammans med och som gör det möjligt att möta behoven i den digitaliserade värld vi lever i.

– Vi har halkat efter i den utveckling som sker just nu. Svensk Bilsport måste in i nästa generation av digitala lösningar och vi måste verkligen bli mer kommersialiserade. Ska vi kunna möta de utmaningar vi står inför inom bland annat nyrekrytering och bättre kommunikation med medlemmarna, så behöver vi ha en hjälpande hand av de som är proffs på detta. Jag är glad att vi nu har ett samarbete med HiQ, och ser fram mot att gå igång med det första projektet, säger Anna Nordkvist, vd, Svensk Bilsport.

HiQ har en bred och lång erfarenhet inom digitala tjänster och plattformar. Även inom sport och idrott. Som digital partner till evenemang som Match Cup i Marstrand, Rally Sweden, Alpina världscupen i Levi och Inomhus-EM i friidrott, har HiQ lyft upplevelsen för deltagare, publik och media.

– På HiQ brinner vi för teknikutveckling med syftet att förenkla och förbättra människors liv, och på så vis skapa en mer hållbar och roligare väld. Att förbättra interaktionen och upplevelsen för publik och utövare av motorsport i Sverige, vilket innefattar några av världens bästa rally-, racing-, och rallycrossteam, är en utmaning som passar oss perfekt, säger Lars Stugemo, vd och koncernchef på HiQ.