[PÅ STAN MED] Vi åt en lunch med Hans Liljedahl från Dropbox och samtalade bland annat om branscher i förändring.
Han är sedan två och ett halvt år tillbaka Head of Channel Sales i Norden på Dropbox. Hans berättar att när han fick frågan om att ta den rollen kände han att det var en utmaning som han inte kunde tacka nej till.
”Det fanns ingen Channel organisation på plats vare sig i Sverige eller övriga Norden då och jag fick chansen att bygga upp något nytt, helt från början. Kombinationen av ett starkt & positivt varumärke med fantastisk potential och högsta adoptionen av molntjänster i regionen i hela Europa gjorde att jag lockades av uppgiften”, säger han.
Fokus på den moderna arbetsplatsen
”Att bygga en helt ny SaaS-kanal (SaaS = Software as a Service) i Norden hos Dropbox är nog den absolut roligaste, men också den tuffaste, utmaningen som jag har upplevt under mina år inom IT-branschen. Dropbox är ett av väldigt få SaaS-bolag som har byggt en Tier2 kanal helt från grunden, kanske till och med det enda. De flesta andra ledande aktörer inom SaaS-området har ju haft en traditionell verksamhet som man har uppgraderat och molnanpassat. Det finns ett fåtal eller inga best practices på hur en optimal SaaS-kanal ska eller kan se ut”, förklarar Hans engagerat.
Hans Liljedahl berättar att mer än varannan Internetanvändare i Sverige har ett Dropbox-konto och därigenom är Dropbox-namnet känt och populärt bland många men då handlar det i allmänhet om Dropbox Basic. Nu gäller det för honom och hans kollegor att få den del av de nuvarande kunderna som använder Dropbox i sitt yrke att få upp ögonen för Dropbox Business. Enligt Hans är den produkten anpassad och utvecklad för de behov som finns i det professionella arbetslivet när det gäller att dela dokument och projekt samt att samarbeta kring dessa. Med säkerhet och funktioner som svarar upp mot de krav, policys och GDPR-Compliance som deras kunder har. Integration mot mer än 300 000 tredjepartsapplikationer, en samarbetsplattform som fungerar i alla miljöer och sammanhang och som har de administrationsverktyg som man förväntar sig på en IT-avdelning.
”Jag tror att det är väldigt många som inte känner till möjligheterna med Dropbox Business och det är givetvis vårt ansvar att se till att det budskapet når ut till hela marknaden. Uppskattningsvis är det en 1/3 av våra nuvarande Basic-användare som har ett behov av Business-versionen. Inte minst på grund av GDPR, men även utifrån krav från verksamheten på moderna, agila, och flexibla molnverktyg. Lägg sedan till resten av marknaden som ännu inte har upptäckt Dropbox och det blir tydligt att vi har fantastiska möjligheter att växa ytterligare. Det här brukar jag trycka på när vi träffar våra partners i olika sammanhang”, berättar Hans.
Hur kommer det sig då att Hans är på Dropbox idag? Vi backar bandet och tar det från början och hamnar då på västkusten.
Sälj- och marknadsarbete är roligt!
Hans växte upp i Göteborg och efter militärtjänsten gav han sig ut i yrkeslivet och insåg ganska snart att han tyckte att sälj- och marknadsarbete var roligt. Ett av livets bananskal gjorde att Hans halkade in i återförsäljarledet och började på Esselte Office som systemsäljare mot den grafiska industrin och mediabranschen i Göteborg och Västsverige.
”Jag hade en väldigt bra och omtänksam chef som hette Janne Ringedal och honom har jag mycket att tacka för. Han gav mig ett stort ansvar och visade förtroende för mig. Jag fick bland annat skapa och driva affärsplanen för DTP & Media tillsammans med mina kollegor inom affärsområdet och det var fantastiskt kul och utvecklande. Jag kände att jag växte som person i min yrkesroll. Dessutom pluggade jag på Marknadsekonomprogrammet på IHM Business School parallellt vilket gjorde att jag lärde mig väldigt mycket som jag direkt kunde tillämpa i min yrkesroll”, berättar han.
”Hej, det är PG.!”
Hans berättar om en rolig anekdot från tiden på Esselte Office. En dag får han ett telefonsamtal från Pehr G. Gyllenhammar som undrar om han och hans sekreterare Birgitta Reiss skulle kunna få lite hjälp med deras Mac:ar. Hans tittar ut över kontorslandskapet för att se vilken av hans medarbetare det är som busringer. Det är bara han kvar på kontoret och han inser då att det verkligen är PG, den smått legendariske företagsledaren som han pratar med.
”Jag träffade dem några gånger på deras kontor och hjälpte dem med deras IT-miljö. Jag föreslog att de skulle ta ett så kallat Datakörkort hos oss, vilket PG, tyckte var en bra idé. En specialanpassad kurs togs fram. När mina chefer fick klart för sig att det var självaste Pehr G. Gyllenhammar som skulle komma fick de lätt panik. En av cheferna åkte hem och hämtade finporslin, vita linnedukar och kandelabrar så att vi kunde duka upp lunchen i ett konferensrum istället för att äta i den ordinarie matsalen. Väldigt kul och överdrivet tyckte jag som vid den tiden hade blivit lite tjenis med både PG. och Birgitta. Kort därefter flyttade PG. till London och det var nästan så att jag gick och väntade på ett samtal från honom om att han behövde mer hjälp. Samtalet kom aldrig och jag blev kvar i Lilla London”, säger Hans med ett skratt.
Behöver en årlig dos av västkusten på sommaren
Nyfikenheten på leverantörssidan tog honom till Tektronix som sedermera gick ihop med Xerox. Uppgiften var att sälja avancerade färgskrivare för nätverk och han fick rollen som partneransvarig för Sverige och efter en tid även Norden. Nu gick flyttlasset till Stockholm men hjärtat slår alltid lite extra för Göteborg och Bohuslän.
”Än idag har jag ett behov av att tillbringa några veckor i Mollösund på västkusten. Salta och friska bad, solvarma klippor, makrill- och krabbfiske med barnen och mumsa på grillade havskräftor på bryggan i solnedgången. Då mår jag extra bra”, förklarar Hans.
Efter en tid blev han kontaktad av Adobe som erbjöd honom rollen som affärsområdeschef för Acrobat.
”Under den här tiden körde vi många stora event och det var nästan en form av infotainment med tanke på hur våra event var uppbyggda. Det var verkligen roligt och det fanns en väldigt bra marknadsorganisation som hjälpte till att genomföra det hela. Det blev sju givande år totalt och de sista två åren hade jag rollen som ansvarig för stora Adobes licenscenters i Norden. Jag kände att möjligheterna att utvecklas ytterligare var begränsade och det bidrog till att jag bestämde mig för att sluta och istället börja på Autodesk. Där hade jag en liknande roll, som ansvarig för Norden, men skillnaden var att jag nu jobbade med AEC-branschen. Det kändes stimulerande samtidigt som jag kunde konstatera att precis som den grafiska branschen var även byggbranschen föremål för stora genomvälvande förändringar. Vi hade riktigt bra CAD/CAM-lösningar och mina kunder var ofta ingenjörer och arkitekter. Det gav mig ny energi att få arbeta med en ny bransch”, säger Hans.
Några år på Autodesk följdes av närmare tio år på ett par olika företag inom IT-säkerhet, bland annat Trend Micro och FireEye. Även här oftast i en roll med säljansvar för Norden, något som blivit en specialitet för Hans Liljedahl, och därmed har vi kommit fram till hans nuvarande anställning på Dropbox.
Föddes i molnet
Vi frågar Hans hur han ser på framtiden för Dropbox?
”Dropbox föddes i molnet år 2007 och har haft en fantastisk resa med över 500 miljoner användare i världen. Det är det SaaS-bolag som snabbast har uppnått 1 miljard $ i omsättning, vilket till exempel är snabbare än SalesForce, ServiceNow och Workday. Vi hade dessutom förmånen att göra en av de största och mest framgångsrika börsintroduktionerna de senaste åren inom Tech-området på Nasdaq i våras. Här i Norden har vår resa bland annat inneburit att vi har vuxit mer än 5 gånger vad gäller antalet partners sedan hösten 2016. Det finns fortfarande plats för duktiga SaaS-partners eller partners som är duktiga på Bygg, Media, High Tech eller tillverkningsindustrin och som vill bredda sin molnportfölj och kanske inte bara förlita sig på Microsoft Office 365. Vår omsättning avseende kanalen i Norden växer i år med närmare 200 % och den nordiska kanalverksamheten är en av de mest framgångsrika och ledande inom hela Dropbox EMEA. Detta tack vare våra duktiga, engagerade partners runtom i Norden och deras kunder som har insett nyttan och möjligheterna med enklare, snabbare och bättre samarbete”, avslutar Hans Liljedahl med stolthet i rösten.
Privat
Namn: Hans Liljedahl
Bor: Täby
Familj: Sambo, son och dotter samt jaktlabradoren Enzo.
Intressen: Båt- och Skärgårdsliv, Sportfiske i kalla och varma vatten, Fotboll, Goda middagar och viner, Träning, som en konsekvens av ovan
Senaste bok: Patrioterna av Pascal Engman
Senaste film: Adrift
Favoriträtt: Något från det asiatiska köket.
Nästa resa: San Francisco (Dropbox huvudkontor)
Antal devices: 15-20