I en tid när allt fler ärenden och inköp genomförs online ökar förväntningarna på företag att erbjuda digitala lösningar.
Trots detta visar en rapport från Svea att B2B-företagen är fortsatt tveksamma till att digitalisera sin affär.
Samtidigt uppger över hälften av företagarna att de spår en ökning av digital försäljning i branschen de närmsta tre åren.
Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att enbart var tredje företag bedriver digital försäljning och bara 13 procent funderar på att implementera det. Majoriteten, 54 procent, svarar att det helt enkelt inte är aktuellt. Samtidigt menar 59 procent att företagskunder förväntar sig digitala försäljningslösningar i större utsträckning än vad de gjorde för tre år sedan.
– Digitaliseringen har inte enbart förändrat spelplanen för företag med försäljning mot Vi är mer digitala i alla aspekter av våra liv, därför ökar också kraven på B2B-företag. Företagarna själva vittnar även om detta, att det finns en ökad förväntad om digitala lösningar. Men omställningen går långsamt. Risken med att vänta är helt enkelt att bli omsprungen av nya flexibla aktörer som satsar på digital försäljning, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Den största anledningen till att företagen inte bedriver digital försäljning är för att de anser att det inte passar ens erbjudande, det uppger 57 procent. Fyra av tio svarar att det inte passar målgruppen.
– Det finns en utbredd osäkerhet kring om digital försäljning passar ens företag. Istället för att se hinder i den egna verksamheten bör man kartlägga behovet hos kunderna och hur en kan underlätta för dem. Oftast finns det något som kunderna önskar fanns tillgängligt digitalt, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea