Fintechbolaget Yabie presenterar en ny varumärkesplattform
Hem TeknikProduktnyhet Fintechbolaget Yabie presenterar en ny varumärkesplattform

Fintechbolaget Yabie presenterar en ny varumärkesplattform

Publicerat av: Redaktionen

Fintechbolaget Yabie presenterar en ny varumärkesplattform tillsammans med en ny visuell identitet och lanserar sin första kampanj i Sverige.

Tillsammans med byråer från ARC-nätverket är målsättningen att bygga det ledande varumärket på marknaden och framtidssäkra varumärket för expansion.

I november 2021 tillsattes Karl Garberg som CMO på Yabie, ett av Sveriges snabbast växande fintechbolag med en tillväxttakt på strax över 500% under fjolåret. Sedan 2017 har Yabie lyckats attrahera några av Sveriges mest prominenta investerare som totalt investerat +500mkr i bolaget.

För att stötta den framtida tillväxten och bygga upp ett tydligare varumärke inledde Karl omgående ett omfattande arbete för att utveckla en ny varumärkesplattform och visuell identitet tillsammans med Kurppa Hosk under december 2021.

“Tillsammans med Karl och hans team har vi arbetat fram en varumärkesstrategi och en identitet som är i linje med Yabies tillväxtambitioner. Konceptet hyllar småföreföretagare och det värde som de skapar för deras community, samtidigt förstärker det Yabies position som en katalysator för småföretagande i stort”, säger Oscar Merry, Senior Account Director på Kurppa Hosk.

Fintechbolaget Yabie presenterar en ny varumärkesplattform“Den varumärkesplattform som utvecklats tillsammans med Kurppa Hosk manifesterar det Yabie brinner för: vardagen för de vanliga småföretagare där ute, och hur Yabie kan bidra med att göra den lite lättare. Sprunget ur varumärkesplattformen hittade vi ett visuellt uttryck som känns autentiskt, lekfullt och har potentialen att sticka ut i en homogen fintechbransch. Vi har i stora drag utvecklat ett helt nytt varumärke med ambitionen att bli den ledande aktören på marknaden inom kort och förbereda varumärket för internationell expansion,” fortsätter Karl Garberg, CMO på Yabie.
Det nya varumärket lanserades i mars och följs nu upp med en kampanj framtagen av Animal.

Även byrån Conversionista har varit involverad i att sätta upp tracking, implementera data-uppsättningen samt datavalidering. Samtliga tre byråer från ARC-gruppen.

Kampanjen består av ett antal filmer där småföretagares hantverk ligger i fokus, och hur Yabies produkter stöttar deras verksamhet och vardag. Yabies primära målgrupp är småföretagare såsom en pizzeria runt hörnet eller en frisörsalong i kvarteret.

“De flesta tjänster av den här typen har under en längre tid fokuserat på passionen hos småföretagare. Vi valde istället att visa på verkligheten – att kunderna faktiskt säljer sina produkter. Därför gjorde vi 3 filmer om hur enkelt det är att ta betalt med Yabie,” säger Herman Vieweg, Creative Director på Animal.

“Tillsammans med Animal har vi hittat ett varmt och äkta manér som skildrar våra kunders vardag och hantverk på ett lekfullt sätt. Kampanjen är första steget i den varumärkesresa som Yabie står inför där fokus ligger på att bygga upp vår varumärkeskännedom, skapa tydliga varumärkesassociationer samt bygga upp nya tillväxtkanaler,” fortsätter Karl Garberg.

Kampanjen som tagits fram av Animal tillsammans med produktionsbolaget Slutet Är Nära går live första veckan i maj och kommer gå i sociala och digitala kanaler.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>