Efter framtvingat distansarbete får företagen i finanssektorn räkna med nya krav från anställda som vill jobba hemifrån.
Även nya sätt att möte kunderna medför att det kommer att behövas investeringar i allt från bärbara datorer, till de egna datacentren, skriver Kenni Ramsell på Dynabook.
Många branscher påverkas av pandemin på något sätt, vad gäller distansarbete. I vissa fall är det uppenbart att en mer flexibel arbetssituation blir normen när pandemin klingar av. I andra fall är det mer osäkert, det gäller inte minst branscher för vilka distansarbete inte var så vanligt innan pandemin.
Finanssektorn är ett exempel. Innan pandemin var inställningen till distansarbete skeptisk. Men pandemin tvingade fram en förändring för många, för att verksamheten skulle kunna fortsätta. Frågan är vad som händer nu.
Bland omständigheter som talar emot distansarbete inom finanssektorn märks strikta krav på säkerhet och personlig integritet för kunder, och krav på efterlevnad av lagar och regler. Ju fler enheter som får tillgång till känsliga data, desto större blir attackytorna för cyberbrottslingar. Det gäller för så väl kunddata, som interna data, för finansföretag och banker.
Det här är en realitet redan i dag. Enligt en undersökning utförd av HelpSystems drabbades två tredjedelar, 65 procent, av de stora företagen i finanssektorn av cyberattacker under 2020. 45 procent säger sig ha märkt ett ökat antal attacker sedan pandemin startade.
Krav på enheterna
Vi kan utgå ifrån att många anställda inom finanssektorn nu förväntar sig mer flexibla arbetsvillkor, vad gäller var de kan arbeta, trots det ökade antalet cyberbrott. Krav på klientenheter med säkerhetsfunktioner som identifiering med ansiktsigenkänning och fingeravtryck, hantering av rättigheter med hårdvara och design enligt zero trust-principer blir därför självklara.
Även krav som inte direkt har att göra med säkerhet ökar. Om anställda ska kunna jobba flexibelt behövs bärbara datorer som är lätta, stryktåliga och som bjuder på snabba och stabila lösningar för kommunikation, på samma nivå som de mest avancerade smartmobilerna.
Kravlistan slutar inte här. En armé av distansarbetare lär generera stora och nya datamängder som måste hanteras. Data måste lagras någonstans och nätverken måste ha kapacitet att hantera ökad trafik. I vissa fall kan kompletterande edgelösningar avlasta de centrala nätverken och datacentren. Men återigen, finanssektorns speciella krav måste uppfyllas.
Även nya erbjudanden till kunder ställer krav på nya säkerhetslösningar. Ett tydligt exempel är finansiell rådgivning via konferenstjänster som Google Meet, Microsoft Teams och Zoom. Kunderna måste kunna lita på att sådana samtal är säkra från insyn. Det samma gäller för självservicetjänster på internetbanker och i appar.
Lösningarna för kunder ställer också de krav på att hantera växande datamängder och mer nätverkstrafik. Det beror inte minst på att ribban för vad som uppfattas som bra kundupplevelser ständigt höjs. Även här kan kompletterande edgelösningar underlätta, så länge de uppfyller krav på säkerhet och regelefterlevnad.
Slutsatsen är glasklar. Företag i finanssektorn får lov att göra rejäla investeringar i nya, moderna tekniklösningar. Och då har vi inte ens nämnt nödvändiga satsningar på att modernisera och ersätta föråldrade centrala system. De aktörer som lyckas kombinera alla olika satsningar på bästa sätt blir de som lyckas bäst de kommande åren.
Av Dynabook:s Nordenchef Kenni Ramsell