Kunskapssamarbete: Sigma Software Group
I en artikelserie i fyra delar bjuder Sigma Softwares experter på tips och råd till finansaktörer som vill bygga en framgångsrik innovationsagenda.
I denna tredje del fokuserar vi på
- Kunddriven produktutveckling och hur den är en drivkraft för lönsamhet,
- vikten av digital excellens och
- varför det är nödvändigt att förbättra de underliggande processerna.
När pengar fanns i överflöd var frågan om att bygga, eller kopiera, innovativa finansprodukter mest en teknikalitet. FinTech-bolagen tävlade om att samla flest finanstjänster i en superapp för att ta marknadsandelar från de etablerade aktörerna.
Nu ser spelplanen annorlunda ut.
Med sjunkande vinster och växande kreditförluster har traditionella banker börjat dra åt svångremmen. En studie från Cornerstone visar att 15 procent av bankerna planerar att krympa sina budgetar för digital transformation. FinTech-företagen å sin sida möter en tuffare verklighet, med begränsade VC-fonder, eftersom finansieringsvolymerna sjönk med 70 procent 2023 jämfört med samma period föregående år (enligt siffror från Dealroom.co.)
Finansföretagen måste förbättra sina färdplaner för produktutveckling. Och det bästa sättet att göra det på är att sätta kunden i centrum igen.
Som när allt började.
Kunddriven produktutveckling bygger lönsamhet
När de första FinTech-företagen såg dagens ljus fokuserade de på att göra en sak och det bra: som att hörsamma marknadens krav på avgiftsfria bankkonton, att snabba upp P2P-betalningar eller utveckla verktyg för att förenkla betalningshantering online. Sedan gick det utför. Produktägarna slutade tänka på kundernas behov och blev istället besatta av överdrivna marknadstrender.
Men konsumenterna har fått nog. Enligt The Banker är 67 procent inte intresserade av att använda en AI-assistent för att hantera sina konton. De vill ha en enklare digital process för att öppna konto, realtidsvarningar om misstänkta aktiviteter och möjlighet att sammanställa finansiell data från flera konton.
Att lansera ett sparkonto med hög avkastning (HYSA) eller en investeringsprodukt för privatpersoner kan också vara rätt väg att gå. Hög inflation avskräcker kunder från att ha pengar på vanliga konton.
Att erbjuda tillgång till tokeniserade tillgångar som fraktionerat ägande i fastigheter eller konst för att dra nytta av portföljförvaltnings- och förvaringsavgifter är en idé.
Som TS Anil, VD för FinTech-bolaget Monzo, med rätta observerar i ett Linkedin-inlägg.
”Den etablerade banksektorn är oproportionerligt uppbyggd av en affärsmodell som utnyttjar en eller flera av de tre sakerna: Kundernas okunnighet, kundernas sårbarhet och kundernas tröghet.”
Monzo utmanar status quo genom att fokusera på att ”tjäna pengar när våra kunder gör saker som är bra för dem”.
Årsredovisningen från 2023 visar att Monzo då hade 7,5 miljoner kunder, varav 1,6 miljoner förvärvats bara under det senaste året (när marknaden var tuff). Intäkterna växte med 2,3 gånger under FY 2023, och banken nådde lönsamhet. Kortutgifterna ökade med 28 procent, inlåningen med 34 procent, och banken får genomgående mycket beröm för sin kundupplevelse, bankappens användbarhet och nya produktfunktioner.
Lärdomen är följande: Allt som tas med i färdplanen måste vara kundcentrerat. Lär känna dina kunder innan du investerar pengar i nya funktioner och tekniker.
Genomför kund-workshops och UX-analyser för att forma din produktfärdplan. Bygg feedbackloopar för att föra idéer från användarnas läppar direkt till produktägarnas öron och sedan vidare till utvecklarna. Allokera investeringar till idéer som kan generera långsiktigt värde och lönsamhet.
Detta är områden där Sigma Software gärna bidrar med sitt kunnande.
Digital excellens kräver excellenta processer
Under den snabba digitala tillväxten fördubblade många FinTech-bolag sina kundbaser och personalstyrkor. Problemet? De interna processerna hängde inte med i svängarna och kunde inte stödja jättestora team.
Även affärsmodellerna kunde varit mer stabila.
För att överleva i det snabbt föränderliga marknadslandskapet måste företag ständigt anpassa sig och snabbt kunna byta kurs för att göra rätt val i planering, utförande och optimering.
Det är verkligen inte alla som lyckas. I artikeln “The Five Trademarks of Agile Organizations” från 2018 konstaterar konsultbolaget McKinsey att endast 10 procent av företagen som genomgår en agil transformation rapporterar att den är mycket framgångsrik. Gamla vanor är helt enkelt svåra att ändra, särskilt när de stöds av äldre mjukvara, uppblåsta organisationsscheman och tröghet i företaget.
Det många företag behöver är en metod för att gå från en hierarkisk, operationellt stuprörsstyrd organisation till en kundorienterad, digitalt aktiverad ledare.
Agila transformationer kräver kunskap som ligger utanför de finansiella ledarnas ansvarsområden – cloud-native systemdesign, engineering process excellence, feature-driven utveckling och lean produktutveckling.
”Jag ser ett hot från fintech-företag som försöker gräva sig in i vår affärsmodell eller att andra försäkringsbolag för länge sedan har hoppat på det agila tåget och utformat sina produkter mycket snabbare och mer flexibelt”, konstaterar en deltagare i en studie av agila transformationer vid universitetet i Innsbruck som citeras på Emerald.com
Det som skiljer agila finansiella företag från trögrörliga är förmågan att ta fram en produktvision baserad på kundfeedback parat med seniora ledares strategiska vision.
Samt att man är organiserad i tvärfunktionella team som arbetar parallellt med olika delar av färdplanen för produktutveckling med hjälp av modern teknik.
Agila företag använder kollektiv intelligens för att hitta produktidéer, lösa ineffektiviteter och testa nya intäktskanaler istället för att förlita sig på ett centraliserat ”innovationsteam”.
Investeringsbanken JPMorgan Chase snabbade upp genomsnittstiden för utveckling av mobilappsfunktioner från över ett år till under sex månader med hjälp av agila metoder.
”Nyckeln till en agil omvandling, som leder till produktomvandling, är att bygga tvärfunktionella team med tydligt ansvar och snabb beslutsautonomi. I motsats till traditionella arbetsmodeller, som isolerar varje team för att hantera utmaningar i silos, kopplar den agila processen samman teamen”, säger säger Rohan Amin, produktchef på JP Morgan Chase
”Våra ingenjörer vet alltid de optimala sätten – och skälen till – att bygga, testa och hantera lösningsorienterad mjukvara.”
En annan agil användare, Danske Bank, förbättrade driften avsevärt genom att slå ihop överflödiga projekt, förbättra DevOps-processerna och omstrukturera kärnteamen från affär och IT så att de gemensamt blev produktägare. Nu kan banken leverera MVP under fyra månader.
Företag behöver en styrningsstrategi för att uppnå agilitet och öka förmågan att snabbt omdisponera resurser till högavkastande aktiviteter. Att ta in externa rådgivare med erfarenhet av agila processer för att driva kulturella transformationer är en god idé.
Sigma Software hjälpte exempelvis TEBIN, en snabbväxande scale-up, att förbättra projektledning, förändringsledning och leveransprocesser, vilket resulterade i en 30 procentig förbättring av driften.
I nästa del, vår fjärde och sista artikel, kommer vi att granska vikten av att anpassa infrastrukturen till nya regler och utforska hur blockchain-teknologi kan omforma finansiella bindningar. Följ med när vi fördjupar oss i dessa kritiska ämnen som formar finansbranschens framtid!
—
Sedan 2002 har Sigma Software Group byggt upp djup expertis inom FinTech och konsekvent levererat förstklassiga IT-tjänster till den finansiella sektorn. Kontakta oss för att upptäcka hur våra teknikimplementerings- och konsulttjänster kan stödja dina initiativ.
Läs gärna tidigare avsnitt i serien:
I del 2 utforskade vi den transformativa potentialen hos innovationer som Open Banking och Embedded Finance. Hur de omformar kundupplevelser och möjliggör nya affärsmodeller som ”Lifestyle Banking”.
I del 1 lyfte vi fram utmaningar och möjligheter med AI och realtidsbetalningar, vikten av att övervinna datasilos samt förmågan att tänka om och ta itu me begränsningar i äldre system.
Artikeln är ett kunskapsamarbete mellan Sigma Software Group och IT Media Group. Sponsrade inlägg och kunskapsamarbeten är en del av IT Media Groups annonserbjudande. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@itmediagroup.se