Kunskapsamarbete: Sigma Software Group
Finansbranschen har de senaste åren genomgått en snabb förändring driven av teknik.
I en artikelserie i fyra delar delar experterna på Sigma Software med sig av tips och erfarfenheter för en framgångsrik innovationsagenda.
I denna andra del utforskar vi:
- Potentialen hos open banking och embedded finance när det gäller att omforma kundupplevelser.
- hur denna utveckling banar väg för ”Lifestyle Banking” samt
- nödvändigheten av att omforma kundresorna för att hålla sig konkurrenskraftig i detta föränderliga landskap.
Under 2022 genererade Open Banking över 7,2 miljarder pund i intäktsmöjligheter i Storbritannien. Efter Europa och Australien utfärdade USA ett Open Banking-förslag i slutet av 2023, vilket gjorde det möjligt för kunder att dela sina check-, kredit-, förbetalda och digitala plånbokskonton.
Open Banking och BaaS kommer i sin förlängning att minska kostnaderna för att skaffa kunder, förbättra kundlojalitet och lönsamhet samt erbjuda nya modeller för diversifiering av intäkter och underlätta innovation.
Open Banking och Embedded Finance öppnar enorma möjligheter
I praktiken kan bankerna välja att bli en marknadsplatsaktör som erbjuder en blandning av interna finansiella produkter och produkter som tillhandahålls av partner. Eller en plattformsaktör som tillhandahåller sina produkter och sin ekonomiska infrastruktur till icke-finansiella partner.
Starling Bank erbjuder en produktmarknadsplats där kunderna kan jämföra försäkringar, få cashback från sin partner Tail, investera med Wealthify eller förbättra sin kreditvärdighet med CreditLadder – allt i appen. Bankens genomsnittliga intäkt per kund fördubblades mellan 2022 och 2023, och intäkterna ökade med 109 procent.
Amerikanska banker som erbjuder BaaS-partnerskap ökade från 100 år 2019 till 500 i slutet av 2022. Green Dot Corporation har Apple, Amazon och Uber som BaaS-kunder. De fortsätter att teckna nya FinTechs, allt från betalningslösningar på begäran och långivare för småföretag till plattformar för förmögenhetsförvaltning.
FinTech-partnerskap är bara början. Sigma-teamet har identifierat inbäddade betalnings- och utlåningsmöjligheter inom branscher som fordonsindustri, spel, detaljhandel och flyg.
Uppkopplade fordon levereras nu med ett komplett operativsystem och många appar, där konsumenterna kan spendera pengar på marknadsföring, beställningar från drive-through eller premium infotainment. Biltillverkare som Stellantis och GM siktar på att generera över 20 miljarder dollar från handel och prenumerationstjänster i bilar i slutet av detta decennium – och de kommer att behöva leverantörer av finansiell infrastruktur.
OEM-företag och tillverkare kan dra nytta av D2C-försäljning (Direct-to-Consumer) som möjliggörs av din bank. Till exempel säljer Volvo Penta nu över 150 000 delar och tillbehör på 15 marknader via en e-handelsportal som byggts av Sigma Software.
Partnerskap med flygbolag är ett bra sätt att skaffa kunder. En 12-timmarsflygning ger passagerarna tid att studera kreditkortserbjudandet på infotainmentskärmen, fylla i ansökan (och till och med få godkännande med datadriven underwriting). Vi hjälpte en finansiell kund att lansera en digital plattform för hantering av hypotekslån, med möjlighet till godkännande dygnet runt.
På samma sätt kan bankerna få transaktionsintäkter genom att erbjuda resenärer taxibokningar, biluthyrning, restaurangreservationer eller påfyllning av matkassar så att de slipper återvända till ett tomt kylskåp.
IDC (International Data Corporation) hävdar att år 2030 kommer 74 procent av de globala digitala konsumentbetalningarna att ske på plattformar som ägs av icke-finansiella institut.
Bankerna kan antingen förlora denna kanal till betaltjänstleverantörer eller FinTech-bolag, eller börja bygga sin plattformsstrategi redan idag.
Genom att kombinera molnbaserad mikrotjänstarkitektur med en API-strategi och viktiga datastyrningsprocesser kan finansinstituten dra nytta av “skalekonomin” och växa både vertikalt och horisontellt.
Genom att integrera nya finansiella produkter eller efterfrågade funktioner från partners kan man spara upp till 12 månader i produktutveckling. Vårt team utvecklade ett nytt digitalt banksystem med standard MVP-funktioner inom nio månader, inklusive ett kärnbanksystem med BaaS-komponenter. Genom att implementera en skalbar arkitektur med hög belastning kan banken snabbt lägga till nya funktioner och lansera inbäddade erbjudanden utan att riskera prestandaproblem.
Dags att rita om kundresorna för ”Lifestyle Banking”
Brett King fick branschen att prata om Banking 3.0 och sedan Banking 4.0. Men sanningen är att konsumenterna inte längre vill ha en bank i sig. De vill ha en finansiell partner – och det behöver inte vara en traditionell finansiell institution.
Två av fem unga amerikanska konsumenter tror att framtidens bank kommer att vara ett teknikföretag, och 65% förväntar sig att deras primära bank kommer att vara helt online 2027. Redan idag har konsumenterna gott om företag att anförtro sina pengar åt, från Apple och CashApp till Target och Walmart. Enligt PYMNTS undviker 68% av konsumenterna att använda en app för alla sina finanser.
I B2B-världen har handlare många alternativ för finansiella tjänster, från deras redovisningsleverantör, som Quickbooks, till en POS-leverantör, som Square, eller en nischad FinTech-leverantör, som de framväxande cannabisbankerna.
Finansinstituten måste anpassa sig till nya preferenser för att undvika att förlora kunder till icke-finansiella aktörer.
Enligt en rapport från Capgemini ägnar banktjänstemän endast 9 % av sin tid åt kundinteraktioner. Globalt förlorar bankerna 20 % av kunderna på grund av dåliga upplevelser, enligt en undersökning från 10X Banking.
Kundernas preferenser har förändrats, men metoderna för att skapa engagemang har förblivit desamma. Många banker släpar efter när det gäller tjänsteleverans via omnikanal, produkt-UX och relationsbyggande. Nästan 65% av bankcheferna medger att den långsamma digitala omvandlingen har hindrat dem från att vinna nya kunder.
Omfattande kundinformation är avgörande för bättre strategier för engagemang och produktutveckling. Om din nuvarande infrastruktur inte kan tillhandahålla detta, fokusera först på backend-transformation, sedan på frontend.
Att frigöra dataåtkomst leder till välgrundat beslutsfattande i varje skede av kundens livscykel. Banken Mashreq i Förenade Arabemiraten använder historiska data för att förutsäga kampanjers avkastning och optimera kostnaderna för kundanskaffning.
Analys hjälper till att identifiera kundbeteenden i stor skala utan att förlita sig på filialen och 1:1-samtal. En kund som registrerade sig för fem år sedan medan han fortfarande gick på college kan tjäna en sexsiffrig lön medan din bank fortfarande marknadsför sparkonton med låg ränta till dem. Verktyg för prediktiv kundanalys och system för att vidta nästa bästa åtgärd kan göra dig till en livsstilspartner som ger dem rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.
I nästa artikel som är del 3 kommer vi att utforska kunddriven produktutveckling som en viktig drivkraft för lönsamhet och hur man för att uppnå digital excellens måste förbättra de underliggande processerna.
—
Sedan 2002 har Sigma Software Group byggt upp en djup expertis inom FinTech och konsekvent levererat förstklassiga IT-tjänster till den finansiella sektorn. Kontakta oss för att upptäcka hur våra teknikimplementerings- och konsulttjänster kan stödja dina initiativ.
Artikeln är ett kunskapssamarbete mellan Sigma Software Group och IT Media Group. Sponsrade inlägg och kunskapsamarbeten är en del av IT Media Groups annonserbjudande. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@itmediagroup.se