LegalTech-bolaget TryggaAvtal lanserar en abonnemangstjänst för juridiska frågor; ett Spotify för juridik. Lanseringen är ännu ett steg på vägen mot att demokratisera juridikbranschen, där pengar ofta avgör om företag har möjlighet att få ordentliga och skottsäkra avtal.
För startups som kickar igång sin verksamhet är pengar ofta en bristvara. Eftersom traditionella advokatbyråer ofta kan debitera 15000 kronor och mer för att ge en snabb konsultation och sedan arbeta fram olika sorters avtal, blir många företag utan ordentliga juridiska dokument; som annars hade kunnat vara vitala i företagets arbete och överlevnad. Samtidigt sitter många jurister, liksom de flesta sorters konsulter, med dödtid under perioder då byrån inte har så många uppdrag.
– Idag sitter småföretag utan möjlighet till adekvat juridisk rådgivning, eftersom det inte finns utrymme i budgeten för att få ens enklare rådgivning. Det är varken demokratiskt eller hållbart och leder till att bolag inte kan täta eventuella avtalshål, som i längden kan visa sig leda till tråkiga och kostsamma konsekvenser. Det kan inte fortsätta såhär, säger Per Axberg, vd och medgrundare av TryggaAvtal.
Där har TryggaAvtal kommit in med den tjänst som de först lanserade. För en relativt billig peng kan man få skräddarsydda avtal och granskning av dessa av en jurist. Tiden som används är den som annars hade varit juristens obokade tid, vilket leder till vinst för både jurist och kund. Kvaliteten blir densamma som om kunden hade vänt sig till en traditionell juristbyrå.
– Vårt mål är att skaka om juridikbranschen i grunden och konkurrera med en juristbyrå som är precis lika kvalitativ och kunnig som vilken traditionell byrå som helst. Våra jurister är specialiserade inom just det området som kunden behöver rådgivning om och alla juristerna har mångårig erfarenhet från branschen. Vårt arbete och vårt mål är att demokratisera branschen och abonnemangstjänsten är ett ännu tydligare steg mot detta, säger Anders Lindgren, jurist och medgrundare av TryggaAvtal.
Den nya abonnemangstjänsten är till för enklare frågor som stoppar upp företagaren från att kunna arbeta vidare och behöver man sedan en ordentligare genomgång kan TryggaAvtal se till att man får det. Det kommer finnas ett antal olika abonnemangsformer, för att kunden ska kunna välja det som känns mest relevant. Vill man få mer hjälp än den som täcks av abonnemanget använder man sig av TryggaAvtals punktinsatser och betalar då bolagets vanliga priser för just de insatserna. Just nu är tjänsten i betastadiet och testas av befintliga kunder. Den väntas bli tillgänglig för alla våren 2018.