Effektivare och säkrare hantering av skattemedel: Statens servicecenter och Inyett i nytt samarbete
Hem FINANS Effektivare och säkrare hantering av skattemedel: Statens servicecenter och Inyett i nytt samarbete

Effektivare och säkrare hantering av skattemedel: Statens servicecenter och Inyett i nytt samarbete

Publicerat av: Redaktionen

Statens Servicecenter och Visma-bolaget Inyett, inleder ett samarbete med syfte att förbättra och optimera processen från inköp till betalning, även kallad purchase-to-pay, för svenska myndigheter.

Detta partnerskap representerar en viktig milstolpe i strävan att öka effektiviteten och säkerheten i hanteringen av offentliga medel.

I partnerskapet kommer Statens Servicecenter att ha möjlighet att dra nytta av Inyetts data och expertis för att uppnå en omfattande kontroll av hela leverantörsreskontran, från inkommen faktura till det att betalning slutförs.

–  Vi är väldigt stolta över detta förtroende och ser till att utöka kontrollerna på Sveriges viktigaste betalningar. Inyett startades för att hjälpa svenska kommuner att känna sig säkra på att utbetalningar blev rätt och hamnade hos rätt personer. Genom att samarbeta med Statens Servicecenter säkerställer vi nu detta hos majoriteten av Sveriges myndigheter, säger Rade Kocovski, vd på Inyett.

Effektivare och säkrare hantering av skattemedel: Statens servicecenter och Inyett i nytt samarbeteGenom att använda Inyetts tjänster kommer Statens Servicecenter kunna göra automatiserade kontroller och skapa lättillgängliga och avgörande beslutsunderlag innan leverantör godkänns eller pengar betalas ut.

Statens Servicecenter kommer därmed att kunna identifiera och förebygga risker relaterade till ekonomisk brottslighet inklusive bluffbolag och bedrägerier.

Förutom att stärka kontrollen och säkerheten kommer detta samarbete även att bidra till ökad trygghet för medarbetare genom att erbjuda ett varningssystem i de fall potentiella avvikelser upptäcks, men även bekräftelse och kvittens på att processer och rutiner fungerar smidigt och enligt förväntan.

Statens Servicecenter, en myndighet under Finansdepartementet, har ett avgörande ansvar för att tillhandahålla administrativa tjänster till andra statliga myndigheter. Genom detta samarbete med Inyett kommer de att dra nytta av den senaste tekniken och expertisen för att stärka sin förmåga att övervaka och säkerställa effektiva leverantörsbetalningar och hantering av leverantörsinformation.

Inyett, grundat 2009 och baserat i Helsingborg, erbjuder automatiserade lösningar för att säkerställa kontroll av leverantörsbetalningar och leverantörer, med målet att minimera risker, bedrägeriförsök och manuella misstag. Med tusentals användare inom både privat och offentlig sektor i Sverige och Norge är Inyett en pålitlig expert och leverantör inom området.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy