[PÅ STAN MED] Vi mötte Lennard Björk, VD som har haft sin roll på bolaget i 5 år. Han är även en utav huvudägarna.
Samt Staffan Grön, IT-arkitekt, som berättade att företag nyligen firat 20-årsjubileum.
Crossnet har funnits sedan 1995 och är en cloudaktör. De har jobbat så sedan företaget startades – inte minst viktigt att betona är under en konferens som arrangörerna Citirx och AceIQ valt att ägna åt molnet. Staffan deltog också med en presentation från scenen.
Crossnet har kontor i Hammarby Sjöstad i Stockholm och konferensen där vi möttes var på 7A, i centrala stan. Vi samtalar och de bestämmer att Lennard får föra mesta talan under intervjun. I bakgrunden ligger musiken som en matta medan de övriga besökarna sorlar och dricker kaffe.
Staffan väljer tema för vårt samtal. Han vill prata om hur viktigt användarperspektivet är. Men, först kan det vara på sin plats att summera Crossnets erbjudande. Crossnet har alltid bett kunderna att outsourca till dem. Molnet (som det heter numera) är inte något nytt även om många väntar sig att molnet kommer att få ökad betydelse i en nära framtid. (”Det klassiska begreppet är outsourcing.”)
-Vi är med här som årets Cloudaktör. Det är jätteintressant och har varit en jätteintressant resa, fyller Staffan i.
Rätt personal
Det handlar främst om medarbetarna som är vår främsta styrka, säger Lennard. De har fått gå igenom en lång rekryteringsprocess. För oss är det viktigt att ha rätt människor i teamet.
Crossnet har runt 1 500 kunder. Det har varit allt ifrån börsnoterade bolag ner till små företag och ideella organisationer. Det är en väldigt stor bredd. Vi erbjuder bland annat hosting och molntjänster, system och applikationsutveckling samt konsulting.
-Vi bygger sällan upp en stor infrastruktur hos kund. Istället är det smidigt att kunna erbjuda en paketerad skalbar lösning som tjänst tex Cloud Desktop 2.0 som bygger på en rad olika Citrix-komponenter.
En fördel med att vara en cloudaktör ät att Crossnet inte behöver prata med kunden om hur många servrar de behöver eller hur många licenser utan istället kan man tillsammans fokusera på kundens tillväxtutmaningar, användarupplevelse, säkerhetsaspekter med mera och hur Crossnets IT-lösningar kan stötta dem i deras tillväxt.
Cloud Desktop 2.0
Cloud Desktop 2.0 som vi presenterade här på Citrixdagen är kanske en av Sveriges mest sofistikerade paketeringar för ökad mobilitet samt snabb och säker tillgång till applikationer, dokument och fjärrskrivbord, säger Lennard.
Tjänsten är uppbyggd tillsammans med AceIQ AB, ett samarbete som varit väldigt lyckat. Man har byggt en homogen lo?sning da?r varje inblandad komponent fungerar och samarbetar med samtliga komponenter i lo?sningen. Det innebär både fo?renklad administration och bättre användarupplevelser fo?r kunden. Crossnet kan dessutom se klara fo?rdelar för affärsutvecklingen i sin egen verksamhet eftersom Crossnet nu i praktiken kan erbjuda i stort sett allt IT-relaterat som kunder kan tänkas behöva, säger Lennard.
-Vår satsning på Citrix är en viktig del i företagets strategi och AceIQ är den partner vi har förmånen att arbeta väldigt nära.
Erbjuder hybrida lösningar
-Man kan också välja hybrida lösningar med en kombination av egna servrar och publika molntjänster som tex Office 365 från Microsoft. Hybrid IT kan se lite olika ut – någon kanske väljer att ha en eller flera servrar kvar lokalt för något visst ändamål – och sedan kan man ha ett privat moln – en outsourcad lösning. Dessutom kanske man jobbar med Office 365 och har applikationer i Azure eller Amazon. Lösningen ser väldigt olika ut från kund till kund. Den styrs av behoven.
Användarupplevelsen är viktig och vi använder ett språk som gör oss förstådda när vi talar med exempelvis administrativa chefer med IT-ansvar, säger Lennard. Vi ha en relationsbaserad kontakt med våra kunder.
Kan man säga något generellt om vad kunderna tycker om digitaliseringen?
-Den är viktig för de flesta idag – utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Därför är ju IT-branschen så otroligt spännande. Det är verkligen en framtidsbransch, säger Lennard.
-Det finns oändliga möjligheter att digitalisera företags verksamheter – och automatisera. Det är något vi brinner för. Generellt när man pratar med entreprenörer och företagare så har de många idéer, tankar och visioner om hur verksamheten skulle kunna effektiviseras genom att automatisera och digitalisera – men tröskeln kan vara hög. Det kostar ganska mycket pengar initialt. -Den här utvecklingen kan vara helt avgörande för att vara konkurrenskraftig.
Använd gratis verktyg
-Jag tänkte också lite grann på det vi sa tidigare om hybrida IT-lösningar, säger Lennard. Det finns en rad verktyg som företag kan dra nytta av. Det kan till och med finnas flera gratisverktyg till lågt pris. Vi vill vara med och skapa föreutsättningar för att förenkla. Det kan till exempel vara så att man har byggt ett eget projektledningsverktyg som kräver dyr vidareutveckling men nu finns en rad smarta lösningar i de publika molnet och där är vi gärna med och hjälper kunder att implementera sådana verktyg och därmed sänka sina kostnader.
IT-företag är ofta drivna utifrån ett tekniskt perspektiv, säger Lennard. Crossnet har en delvis annan approach. Företaget vill komma in hos en kund och sitta ner och se om man kan sänka IT-kostnaderna men ändå öka nyttan och dessutom hjälpa kunden att växa med smarta och enkla IT-system. När Crossnet lyckas hjälpa en kund på det viset har vi lyckats.
-Då blir vi en partner som håller i längden. Därför är det viktigt att ha ett ovanifrånperspektiv och en analytisk förmåga. Vi måste vara i framkant när det gäller smarta lösningar som kan stötta företagen i deras tillväxt.
Lyssnar på kunden
Staffan fyller i att Crossnet verkligen jobbar mycket med kunddialogen. Det kan se så olika ut hos olika kunder. Där klarar Crossnet att lyssna in och förstå vad som är viktigast för varje kund.
-Man måste ha rätt värderingar för att lyckas. Vi jobbar hårt med att våra goda värderingar ska genomsyra allt. De måste med i varje beslut, säger Lennard. Jag upplever att vi i det stora hela lever upp till det – men det krävs ett dagligt arbete. Det är en sak att säga att man är där för kunden och en annan att ha värderingar som fungerar. Vi jobbar riktigt hårt med att varje medarbetare på Crossnet ska ha rätt värderingar.
Många IT-företag glömmer användarperspektivet. Crossnet gör det inte. Man bör sitta ner med användarna för att fånga in vad de tycker och få en bättre förståelse. IT-miljön ska ju fungera så att användarnas work-flow fungerar.
-För oss är det väldigt viktigt att skapa en förståelse hos användarna och därför jobbar vi väldigt nära dem, säger Lennard. Och, om det är vissa användare som har större utmaningar än andra så kan vi utbilda dem lite extra.
Lennard berättar att användare inte alltid fullt ut förstått hur bra systemen är. Folk sitter ofta med komplicerade manualer och PDF:er som de ska läsa igenom. Det är inte alltid de förstått allt som står där. Därför måste IT-företag idag jobba nära användarna. Användarna måste bli informerade och utbildade så att de kan dra nytta av alla möjligheter men också så de förstår säkerhetsaspekterna. Det skapar också möjlighet för IT-bolaget att få input.
Kort om Lennard:
Namn: Lennard Björk
Ålder: 43 år
Familj: 2 barn, Rebecca 12 och Benjamin 14
Bor: Vasastan, Stockholm
Gillar: Låtarna i min playlist, goda ostar, mitt arbetet
Ogillar: dålig service, halvmesyr
Antal uppkopplade enheter: 9
Nästa planerade resa: Los Angeles