Coronakrisen drog in över Finland plötsligt och utan förvarning i mitten av mars.
Bostadshandeln stannade nästan helt upp en tid, då man avstod från allmänna bostadsvisningar på grund av restriktionerna. Mäklarna var tvungna att lära sig nya arbetssätt väldigt snabbt för att trygga kontinuiteten i verksamheten. Corona ledde till fler köpuppdrag.
– Inom bostadsförmedling har stora förändringar alltid uppstått i krislägen. De som kan anpassa sig snabbt till förändrade förhållanden genom utveckling och nya arbetssätt har klarat sig bäst, berättar Jukka Rantanen, verkställande direktör för Sp-Koti. – Krislägen bidrar till genombrott av innovationer som kommer snabbare ut på marknaden, även i vår bransch. – Ur läroperspektiv var coronakrisen bra för vår bransch. Många nya färdigheter, som vi var tvungna att lära oss med snabb tidtabell, hade vi kanske aldrig lärt oss om det inte varit ett nödläge.
Corona tvingade mäklarna till ett stort digitaliseringssprång
– Ett bra exempel är livevisningar av försäljningsobjekt. Hos oss, liksom i många andra organisationer, infördes livevisningar rekordsnabbt på bred front, bara inom en vecka, berättar Rantanen. – Våra mäklare var aktiva med att hålla livevisningar, och kunderna gav god respons.
– Även elektronisk handel blev mycket vanligare i vår kedja under coronavåren. Nu görs många fastighets- och aktieaffärer elektroniskt hos oss. Utan corona hade det här införts i betydligt långsammare takt, fortsätter Rantanen.
– Livevisningar på några minuter visade sig vara effektiva för att väcka intresse och sälja bostäder. Själv blev jag riktigt ivrig över dem då vi kommit i gång, och jag tänker fortsätta med dem vid behov, berättar Tero Käpynen, verkställande direktör för Sp-Koti Rauma. – Jag började bara på, med min mobiltelefon och min egen stil, utan något färdigt manuskript. Fastän jag i början spände mig för liveinspelningen, fanns det inga alternativ för att visa bostäder till salu och göra affärer.
– Vi mäklare har vår egen stil i arbetet. Det är ingen idé att fejka eller ta efter andra. Att vara genuin är viktigt, fortsätter Käpynen.
– Läget håller på att återgå till det normala vad gäller bostadsvisningar. Fysiska möten i försäljningsobjekt med kunden är oerhört viktiga vid bostadshandel. Försäljningsarbete är att påverka, och det är enklast då man är i samma rum som kunden, konstaterar Käpynen.
– Jag tror dock att livevisningar kommer att finnas kvar i försäljningens verktygslåda. Många kunder önskar och frågar efter livevisningar. De är en bra anskaffningsmetod med vilken vi skiljer oss från våra konkurrenter. Vi var och är fortfarande den enda i Raumo som har livevisningar av försäljningsobjekt.
– Jag ser det som viktigt att våra mäklare har kunskaper och erfarenheter av nya arbetssätt och verktyg. De kan betjäna kunderna mera mångsidigt i fortsättningen, säger Jukka Rantanen. – Målet är ju alltid att kunden ska få så bra personlig betjäning som möjligt på det sätt som passar hen bäst.
Allt mera köpuppdrag
– Under våren då människorna blev försiktigare med att sätta ut sin bostad till försäljning och köparna inte hittade egna passande hem bland de bostäder som fanns till i försäljning, fick vi in allt fler köpuppdrag, berättar Rantanen.
– Mäklare som insett fördelarna med köpuppdrag både för kunderna och dem själva, klarar sig bra i vår bransch där konkurrensen är hård. De kan ingå avtal med både köpare och säljare. Köpuppdragen är ett utmärkt verktyg för mäklare vid sidan av säljuppdrag, och en ypperlig möjlighet att öka sin inkomst, konstaterar Rantanen.