Boendeapp skapar grannsamverkan för 9 800 hyresgäster

Från och med mitten av september månad har Wallenstams samtliga 9 800 bostadshyresgäster tillgång till sitt boende via mobilen.

Boendeapp skapar grannsamverkan för 9 800 hyresgäster 1Det är PropTech-bolaget Tmpl som står bakom Wallenstams boendeapp. En app där hyresgästerna enkelt får tillgång till notiser om boendet, kundservice, delningstjänster och möjlighet till ett eget socialt flöde för boende i samma hus. Många har anslutit sig och grannsamverkan har ökat.

– Tjänsteutveckling är en naturlig del i vårt innovations- och hållbarhetsarbete. Cirka 85 procent av hyresgästerna i våra nyproduktioner använder appen och vi ser dessutom många inspirerande exempel på fin grannsamverkan. Alltifrån att grannar hjälper varandra med handling, passar grannens katt, ber om hjälp till tips om saker i närområdet, säger Elisabeth Vansvik, kommunikationsdirektör på Wallenstam.

Wallenstams app lanserades i en pilot under våren 2019 i samarbete med PropTech-bolaget Tmpl från Uppsala. Tmpl står bakom boende- och kontorsappar till en rad större fastighetsbolag i Sverige. Wallenstam var först ut att rulla ut appen storskaligt.

Utöver att hitta frågor och svar, kontaktinformation, manualer och skötselinstruktioner kan Wallenstams hyresgäster, om de önskar, boka tider för gemensamma utrymmen. Här finns även möjlighet att göra felanmälan och via ett socialt flöde dela, sälja, byta eller ge bort saker till sina grannar. Målsättningen är att nya funktioner utvecklas kontinuerligt för att kunna ge hyresgästerna en bekvämare vardag.

– Genom appen kan våra bostadshyresgäster även omsätta delningsekonomi i praktiken, säger Elisabeth Vansvik.

– Vi noterar med glädje ett snabbt ökande intresse bland de boende att nyttja appens breda funktionalitet, vilket visar hur den skapar nytta för de boende i en mängd olika vardagssituationer. Nu arbetar vi tillsammans med Wallenstam på att vässa tjänsteutbudet ytterligare, säger Henrik Svanqvist, vd på Tmpl.