Black Friday är startpunkten för den helg som utgör årets mest intensiva shoppingperiod.
Enligt en rapport av Deloitte, förväntas den genomsnittliga konsumenten att spendera över 4700 SEK under de fem dagar långa event.
Även om annonseringen inför Black Friday varje år infaller tidigare och tidigare, och jakten på fynd är själva existensberättigandet för detta evenemang – upplevde 54% av konsumenterna under Black Friday 2021 att priserna ökat och 37% att de hittat färre erbjudanden jämfört med året innan.
Enligt en rapport av Green Alliance, hamnar 80% av de produkter som köps under denna period i deponier – därtill uppmättes det att över 429,000 ton växthusgaser släppts ut enbart tillföljd av transporten för alla onlineköp.
Med den överkonsumtion, omfattande miljöpåverkan och köphets som kännetecknar Black Friday – har varumärken börjat ifrågasätta huruvida man ska delta i detta globala konsumtionsfenomen. Här kommer några exempel på hur varumärken nyttjat sig av pop-up butiker för att bidra till mer hållbara konsumtionsmönster under Black Friday helgen.
Den brittiska mobilnätsleverantören GiffGaff öppnade en pop-up butik under Black Friday i Covent Garden, London för att utmana status quo och vända upp och ner på konsumtionshetsen. Pop-up aktiveringen hade sin grund i resultaten från GiffGaffs forskningsrapport om konsumenters förändrade beteenden när det kommer till att överväga begagnat och restaurerat när de köper sina teknikprodukter.
Med en kampanj för att skapa uppmärksamhet inför aktiveringen fick GiffGaff in över 450 besökare som för att få komma in i pop-upen var tvungna att skriva på ett löfte om att de skulle välja restaurerade produkter när det var möjligt. GiffGaff hade därtill samarbetat med Zero Waste Goods för att erbjuda ett urval av begagnade föremål som kunderna kunde betala för genom sitt löfte – med allt från cyklar till telefoner.
Aktiveringen var en total succé, med en genomsnittlig besökstid på över 30 minuter och över 914 miljoner som tog del av aktiveringen genom olika kanaler.
xNomads partner, Workshop The Consumer Experience Agency, samarbetade med Röda Korset för att anordna en White-Monday Pop-Up-butik i Nacka Forum. Detta hållbarhetsinriktade pop-up-koncept arrangerades som ett motargument till köphetsen under Black Friday och för att belysa textilindustrins klimatpåverkan.
Besökarna i pop-up-butiken fick ta del av ett urval av hållbart second hand mode, inredning och accessoarer och kunde även vända sig till en klädvårdsstudio för att ge sina second-hand plagg lite extra omtanke.
Lone Design Club (LDC) är en konceptbutik för oberoende designers och en marknadsplattform där kunder kan upptäcka nästa generations oberoende designers.
Med LDC:s betoning på etisk produktion, hållbarhet och medveten konsumtion lanserade varumärket en konceptbutik i Covent Garden för att inspirera konsumenterna att spendera sin Black Friday på ett mer medvetet sätt.
I pop-up butiken kunde kunderna ta del av ett urval av oberoende och hållbara märken och delta i allt från workshops till meditationer.
Patagonia har sedan sin start gjort hållbarhet till kärnan i sin affärsmodell. Under Black Friday ville företaget vara trogen till sin värdegrund och bestämde sig därför för att göra ett ambitiöst löfte – att donera 100 % av sin globala försäljning under Black Friday till gräsrotsorganisationer som arbetar för att skydda vår miljö.
Detta åtagande resulterade inte enbart i rekordhöga försäljningssiffror – där man omsatte 10 miljoner dollar under Black Friday helgen, som i sin tur donerades, men därtill ett omfattande intresse från media och ett stort antal nya kunder som köpte sina första Patagonia plagg.
Med dessa inspirerande Black Friday aktiveringar i åtanke, går det inte att förneka att pop-ups är ett effektfullt sätt att engagera sina kunder under denna intensiva shoppingperiod.
Oavsett vad du har för strategi eller vision med din aktivering, så gör xNomad helhetslösning det enkelt att komma igång. Vi ger dig betänketiden och det kreativa utrymmet för att skapa ett koncept som genererar effekt.