Betal- och kreditkort ökar chansen att få pengarna tillbaka för uteblivna resor

Vi har alla sett rubrikerna, eller till och med själva har blivit drabbade av uteblivna resor och pengar som inte har betalats tillbaka i pandemins spår.

Betal- och kreditkort ökar chansen att få pengarna tillbaka för uteblivna resor 1
Betal- och kreditkort ökar chansen att få pengarna tillbaka för uteblivna resor

Men det finns ett enkelt sätt att öka chansen att få tillbaka pengarna om något skulle inträffa.

När du betalar med ett kreditkort, till skillnad från vanliga bankkort, är dina pengar skyddade om ett företag du beställt tjänster eller produkter av inte kan leverera, ställer in eller går i konkurs. Skulle så vara fallet är du välkommen att vända dig till oss så hjälper vi dig att få pengarna tillbaka. I de flesta betal- och kreditkort ingår även kompletterande rese- och köpförsäkringar som gör dina köp betydligt tryggare.

I pandemin har vi kunnat hjälpa många kunder att få tillbaka sina pengar från inställda resor. David Andersson, som köpt en resa med ett av våra betal- och kreditkort, hörde av sig till oss efter att ha försökt att själv komma i kontakt med flygbolaget som ställde in hans och sambons resa.

-Vi fick visa att vi kontaktat flygbolaget och inte fått några pengar tillbaka och då tog EnterCard över ärendet. Ungefär en vecka senare hade vi fått pengarna insatta på vårt konto, det var mycket enklare än vad vi trott, berättar David.

Bedrägerier stoppas oftast innan kunden märkt att något har hänt

EnterCard arbetar aktivt mot kortbedrägerier, på nätet och i butiker världen runt. Vi har ett unikt säkerhetssystem som kontrollerar och jämför alla transaktioner. Skulle det uppstå några avvikelser med kundens kort upptäcker systemet det ofta före kunden och slår larm. Exempelvis när summor dras från kortet i olika delar av världen samtidigt. Då skickas genast ett SMS till kunden som får verifiera transaktionerna. Skulle inte transaktionerna kännas vid, kontaktas kunden av våra säkerhetsexperter.

Självklart är det lika viktigt att kunden själv hör av sig till EnterCard och spärrar kortet vid misstanke om brott eller om man tappat sitt kort.