Hem NYHETER Lyckad hearing med företagarna om standardiserad företagsrapportering, SBR

Lyckad hearing med företagarna om standardiserad företagsrapportering, SBR

Publicerat av: Redaktionen

I regeringsuppdraget för digital inlämning av årsredovisningar genomfördes en hearing 15 oktober där svenska företagare fick ge sin syn på standardiserad företagsrapportering, SBR.

Lyckad hearing med företagarna om standardiserad företagsrapportering, SBR 2

Annika Stenberg, generaldirektör på Bolagsverket

Alla deltagare såg stora vinster i en ökad digital inrapporteringskedja till det offentliga.

– Det finns en stor vilja att gå framåt, både från företagarnas sida och från de deltagande myndigheterna, säger Annika Stenberg, generaldirektör på Bolagsverket.

Bolagsverket driver just nu regeringsuppdraget att utveckla tjänsten för digital ingivning av årsredovisningar med mera för alla företagsformer (N2018/02033FF). Digital årsredovisning är en del i standardiserad företagsrapportering, SBR, som är ett nytt begrepp i Sverige och syftar till att standardisera finansiell information och skapa ett effektivt och säkert informationsutbyte mellan företag och myndigheter. I uppdragets slutredovisning, som ska vara inlämnad 31 mars 2021, ska begreppet SBR utforskas och Bolagsverket ska ge rekommendationer och förslag på fortsatt arbete inom området.

– Digitalt inlämnad årsredovisning och SBR kommer att förenkla rapporteringen till myndigheterna, säger Lena Munther, uppdragsägare och chef för avdelningen för årsredovisningar på Bolagsverket. Det ska vara enkelt att vara företagare i Sverige, och därför behöver vi från myndighetssidan titta på nya digitala sätt att strukturera och utbyta finansiell information. Målet är att man som företagare bara ska behöva lämna in information till det offentliga en gång.

Svenska företagares synpunkter viktiga

I beskrivningen för uppdraget framgår det att arbetet ska involvera de som påverkas av en digital finansiell rapportering. Därför arrangerades en hearing 15 oktober där svenska företagare och intresseorganisationer bjöds in för att presentera sina tankar och idéer. Under tre timmar fick Företagarna, Svenskt näringsliv, XBRL Sweden och Nätverket för elektroniska affärer NEA, möjlighet att ge sin syn på SBR och hur de önskar att arbetet fortskrider.

– Hearingen är en viktig del i vårt arbete, säger Lena Munther. Vi kan inte göra detta slutet och utan inspel från de som faktiskt kommer att beröras av SBR. Hearingen gick bra och vi fick med oss viktiga perspektiv till det fortsatta arbetet. Summerat kan man säga att alla tycker att detta är viktigt och är entusiastiska över att arbetet är på gång. De ser vinsterna i ett införande av standardiserad företagsrapportering.

Deltagande myndigheter i arbetet är Bolagsverket, Bokföringsnämnden, Finansinspektionen, Myndigheten för digital förvaltning, Statistikmyndigheten SCB, Skatteverket och Tillväxtverket. Under hearingen deltog flera generaldirektörer från myndigheterna, bland annat Annika Stenberg från Bolagsverket, som uppskattade inspelen och engagemanget.

– Det finns en stor vilja att gå framåt, både från företagarnas sida och från de deltagande myndigheterna, säger Annika Stenberg. Just nu tar vi många steg kring digitaliserad företagsinformation, inte minst när nordens näringsministrar nyligen godkände färdplanen för Nordic Smart Government, NSG.

Material från hearingen finns inom kort att tillgå på Bolagsverkets webbplats.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>