Behöver verkstadskedjor konkurrensutsättas som vi uppmanas göra med banker och försäkringsbolag?
Vissa kedjor tar ut höga konceptavgifter, ställer höga krav såsom krav på GBV, krav på att vara SERMI-certifierad, krav på att vara godkänd att släcka tvåor och krav på att vara AC-certifierad mm.
Några kedjor ”bakar också in” diverse kostnader såsom avgiften till branschförening och olika system. Sammantaget är verkstaden snabbt uppe i kostnader som är sexsiffriga, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Fordonsjuristen får allt oftare frågor som rör kedjetillhörighet alternativt att vara en helt fristående verkstad. Och om man måste vara med i en kedja för att uppfattas som seriös. För oss är det självklart att det är den enskilda verkstadens rykte, ekonomi, kundbehandling, kundtillfredsställelse och marknadsföring som är mer avgörande än om man tillhör en kedja. Allt kostar pengar även om enskilda kostnader i vissa fall är låga, så byggs den totala kostnadsmassan upp fort.
De flesta verkstäder har olika förutsättningar att tjäna pengar och behovet ökar att få diskutera vilka olika val som finns. Därför kan verkstäder ringa till oss på Fordonsjuristen om de är medlemmar.
Hos Fordonsjuristen har vi kunskap om juridik, verkstadsfrågor, marknadsekonomi från IHM med tjänsteinriktning och Volvo Affärsskola, erfarenhet från arbete som Konsumentvägledare och Fordonsansvarig jurist hos Konsumentverket samt erfarenhet från arbete med affärs-, marknad- och verksamhetsutveckling, säger Bo Ericsson.
Fordonsjuristen genomförde en genomlysning av samtliga kedjeavtal under februari i år och har dessutom nyligen slutfört en enkätundersökning där kedjeanslutna verkstäder anonymt kunde värdera sin kedja. Därför känner vi oss mycket väl rustade och uppdaterade vad gäller marknadens villkor, säger Bo Ericsson.
Självklart finns det fördelar att vara med i en verkstadskedja men vår undersökning visar samtidigt att vissa ställer orimliga och oskäliga avtalsvillkor i sina konceptavtal. Det gäller att välja rätt kedja om verkstaden vill vara ansluten till en kedja.
Det finns bra systemlösningar utan att man är med i en verkstadskedja, exempelvis Biltid.se som är oberoende och har bra systemlösningar. Vår erfarenhet är också att verkstäder börjat köpa bildelar direkt från Tyskland, Polen och andra länder. Det kräver en bättre inplanering av arbetena men intjäningsförmågan ökar – och den kan öka mycket – eftersom bildelar kan köpas till avsevärt lägre kostnad, erfar vi på Fordonsjuristen. Vår erfarenhet från många verkstäder är att alternativa reservdelar på hemmaplan börjar bli för dyra.
Ökade lönsamhetskrav tros ligga bakom den höga prisbilden men även andra faktorer såsom för många mellanhänder och ökade råvarupriser. Med ökade lönsamhetskrav hos vissa verkstadskedjor och för många mellanhänder involverade kan den oberoende verkstaden till slut inte konkurrera på lika villkor gentemot sina konkurrenter. Man tvingas då erbjuda en prisbild i nivå med en auktoriserad verkstad för reservdelar och arbeta till en låg timkostnad, vilket ofta återspeglas av usla siffror på sista raden för verkstaden. Vem blir då motiverad av att driva ett eget företag som inte genererar någon vinst år ut och år in?
Faktum är att utan vinst och rejält eget kapital har verkstäder inte råd att investera i den omställning som råder. Istället tvingas man livnära sig på en gammal fordonsflotta. Denna strategi riskerar att långsamt kväva verkstäder och egna företagare. Det må fungera ett tag om man inte servar och reparerar de senaste bilmodellerna. Utan en långsiktig hållbar strategi hos verkstadskedjor, där man inte går hand i hand med sina verkstäder, kommer detta tyvärr innebära att bägge till slut går sotdöden till mötes, erfar Fordonsjuristen.
Att se över sin kostnadsmassa för att öka sin lönsamhet är därför ett måste. För att ha råd att möta framtidens utmaningar är Fordonsjuristen gärna behjälplig våra medlemmar att diskutera verkstadsekonomi. För den som ej är medlem hos Fordonsjuristen och vill diskutera ”värde för medlemspengar” är du varmt välkommen att ringa Fordonsjuristen, avslutar Bo Ericsson.