Ivanti, automatiseringsplattformen som gör varje IT-anslutning smartare och säkrare, meddelade idag resultaten av en studie som bland annat visar att QR-kodanvändning fortsätter att öka i popularitet.
57 procent av de tillfrågade hävdar att de har märkt en ökning av QR-kodanvändningen sedan mitten av mars 2020.
Eftersom behovet av kontaktlösa transaktioner har ökat på grund av COVID-19 uppgav 83 procent av de tillfrågade att de använde en QR-kod för att göra en betalning (eller slutföra en finansiell transaktion) för första gången någonsin. Av de svarande använde över hälften (54 procent) en QR-kod för finansiella transaktioner för första gången under de senaste tre månaderna.
Denna studie är en uppföljning av en rapport från september 2020 ör att förstå hur konsumenternas attityder och användning av QR-koder har utvecklats under det senaste året. Forskningen visar att konsumenternas QR-kodanvändning har förändrats från att vara en bekvämlighet i en “beröringsfri värld” till en praktisk och nödvändig funktion i vår nya livsstil.
Tidigt i pandemin använde restauranger QR-koder som menyer eller betalningsalternativ, men eftersom pandemin fortsatte under hela 2020 började konsumenterna att använda QR-koder mer ofta för praktiska saker som vid besök på vårdcentralen eller vid uthämtning av recept – med en ökning från 9 procent 2020 till 14 procent 2021.
Även kontor och arbetsplatser såg en ökning av användningen från 11 procent till 14 procent vilket betonade förändringen i hur QR-koder har använts under pandemin. Konsumenterna blev också mer bekväma med QR-koder för ekonomiska transaktioner. 65 procent rapporterade att de hade märkt en ökning av platser där QR-koder kan användas för betalningar, och 87 procent känner sig säkra med en QR-kod för att slutföra en finansiell transaktion. Dock minskade QR-kodanvändningen när det gäller sociala aktiviteter likt restaurang- och krogbesök under sexmånadersperioden, från 44 procent till 36 procent.
Många organisationer har fortsatt att låta sina anställda arbeta på distans på grund av den pågående pandemin, vilket har ökat betydelsen av mobila enheter för anställda runt om i världen. I den nya “Everywhere Workplace” kräver anställda som arbetar på distans tillgång till företagsappar och data från vilken enhet som helst när och var de arbetar. Trots det faktum att 39 procent av konsumenterna litar mer på sina telefoner på grund av social distansering hävdade bara 51 procent av de svarande att de hade säkerhetsprogramvara installerad på sina mobila enheter.
Koppla ihop detta med bristen på medvetenhet om vad en QR-kod kan göra när den en gång har skannats, och säkerhetshotet ökar avsevärt för både användarna och deras organisation. Faktum är att 31 procent av de tillfrågade hävdade att de hade skannat en QR-kod som gjorde något de inte förväntade sig eller skickade dem vidare till en misstänkt webbplats.
Se nedan för statistik om hur användare kan riskera sig själva och sina arbetsgivare genom att skanna QR-koder:
- 47 procent av deltagarna i undersökningen hävdade att de visste att en QR-kod kan öppna en URL.
- Men endast 37 procent var medvetna om att en QR-kod kan ladda ner en applikation och endast 22 procent var medveten om att en QR-kod kan dela din aktuella geografiska position.
- Två tredjedelar av de svarande kände sig säkra på att de kunde identifiera en skadlig URL, men endast 39 procent uppgav att de kunde identifiera en skadlig QR-kod.
- 49 procent uppgav att de antingen inte har eller inte vet om de har säkerhetslösnignar installerade på sin mobila enhet.
– Som ett resultat av pandemin använder anställda sina mobila enheter mer än någonsin för att få tillgång till företagsdata och tjänster oavsett var man befinner sig, säger Chris Goettl, senior chef för produktledning på Ivanti, och fortsätter:
– Eftersom QR-koder fortsätter att öka i popularitet och användning kommer de utan tvekan att utnyttjas mer och mer vid cyberattacker för att infiltrera enheter och stjäla företagsdata. Denna rapport understryker hur viktigt det är att företag av alla storlekar prioriterar mobil säkerhet för sina anställda, oavsett om enheten ägs av företag eller anställda. Organisationer bör implementera Mobile Threat Defense (MTD) för att försvara mobilanvändare mot QRLjacking, phishing-attacker och för att identifiera mobil OS eller applikationssårbarheter.
Mobile Threat Defense (MTD)-lösningar som skyddar och hjälper mot kända och okända hot som riktar sig till Android- och iOS-enheter, inklusive skadliga QR-koder, är den perfekta lösningen för distribution, upptäckt och åtgärd för att försvara sig mot attacker som sker på enhets-, nätverks- och applikationsnivå. Och det krävs ingen slutanvändaråtgärd för att distribuera MTD på mobila enheter som är registrerade i Ivanti UEM-klienten. På så sätt kan organisationer se till att hundra procent av användarna implementerar det utan att det påverkar produktiviteten. Mobile Threat Defense är en kritisk del av en större zero-trust-säkerhetsstrategi för att bedöma och säkerställa god enhetshygien.