Pleo inleder samarbete med J.P. Morgan och Mastercard, för att ta nästa generationens företagskort till Europa.
Pleo , fintech-företaget som genom smarta företagskort och tillhörande mjukvara, hjälper företag att automatisera utlägg och kvittohantering, meddelar idag att de tack vare sitt nya samarbete med J.P. Morgan och Mastercard, nu kan erbjuda sina kunder en rad nya funktioner och kommer därmed kunna växa snabbare i Europa.
J.P. Morgan tillhandahåller en API-lösning (Application Program Interface) som gör det möjligt för Pleo att mer effektivt hantera sin likviditet och bearbeta kundernas betalningar i realtid.
Hittills har Pleo’s företagskort varit förutbetalda betalkort, men tack vare samarbetet med J.P Morgan och Mastercard kan de nu erbjuda företag kreditkort.
Dessa kan kopplas till bokföringsprogram och Pleo’s mobilapp, för att automatisk matcha kvitton med utgifter, samt möjlighet att följa företagets utgifter i realtid. Genom att automatisera utläggsrapportering, hjälper Pleo företag att spara både tid och pengar.
Att gå bort från de förbetalda betalkorten är bara en liten del av den större infrastrukturella förändringen. Pleo har även säkrat en e-money licens i Danmark, för att kunna erbjuda sina kunder runt om i Europa kredit. Dessa förändringar gör det möjligt för Pleo att expandera till nya Europeiska marknader snabbare. De första länderna Pleo expanderar till under 2020 blir Spanien och Irland. Därutöver förväntas fyra nya marknader följa innan årets slut.
Jeppe Rindom, VD och medgrundare av Pleo säger: “Vi utvecklas nu som företag för att bättre anpassa vår tjänst till små och medelstora företag (SMEs), liksom större organisationer. Samarbetet med J.P. Morgan och Mastercard kommer göra det möjligt för oss att sprida vår revolutionerande teknologi snabbare över hela Europa och hjälpa oss gå bort från vår initiala produkt – det förbetalda betalkortet – till något betydligt mer skalbart och accepterat – kreditkort.”
“Vi har investerat mycket tid, energi och resurser bakom kulisserna för att lansera en produkt som kommer differentiera oss från såväl direkta konkurrenter, som de traditionella bankernas erbjudanden som idag finns tillgängliga på marknaden. Detta i kombination med våra kommande funktioner för hantering av: privata utlägg, representation, milersättning, prenumerationshantering , omedelbart kreditgodkännande och fakturabetalning, kommer göra Pleo till den självklara betalningslösningen för företag,” tillägger Rindom.
“Vi har levererat en realtids-bankupplevelse till Pleo, som drivs av API:er,” säger Tristan Attenborough, M.D. in EMEA Wholesale Payments at J.P. Morgan. “Teknologin och vårt nära utvecklingsprojekt innebär att Pleo nu är bättre rustade för att serva SMEs i Europa och hjälpa dem hantera sina utgifter smidigare genom en kraftfull kombination av automatisk likviditetshantering, realtidsbetalningar och kreditkort utan valutapåslag.”
“På Mastercard är vi glada över att vårt nära samarbete med Pleo gjort det möjligt att nu kunna erbjuda deras nya kreditkort på den Europeiska marknaden. SMEs av alla storlekar kommer kunna dra fördel av Mastercards globala nätverk och Pleo’s avancerade teknologi för att hantera utgifter smidigare och mer transparent,” säger Scott Abrahams, Senior Vice President, Business Development and Fintech på Mastercard.
I maj 2019, tog Pleo in en investeringsrunda ledd av den New York-baserade tillväxtfonden Stripes, med stöd från existerande investerare; Kinnevik, Creandum och Founders. Sedan Pleo grundades 2015 har bolaget tagit in investeringar på närmare en halv miljard danska kronor.
Mer om Pleo