Även i år bjuder Antikmässan på en konsthändelse av rang.
Efter förra årets Salvador Dalì-utställning presenterar vi i år den sannolikt största och mest kompletta utställningen av Anders Zorns grafik till dags dato. Runt 200 av Zorns totalt 289 grafiska blad visas upp, bland dem många rariteter. Utställningen, som äger rum i Stockholmsmässans entréhall 13-16 februari, är ett samarbete med Mollbrinks konsthandel och den norske Zorn-samlaren Frode Henriksen.
I år är det 100 år sedan Anders Zorn (1860-1920) dog, vilket Antikmässan uppmärksammar genom att arrangera den hittills mest kompletta utställningen av Zorn etsningar. Etsningarna kommer till största delen från den norske Zorn-samlaren Frode Henriksens samlingar, därav namnet ”Frode B Henriksen Collection”. Men den har kompletterats med ett fåtal sällsynta grafiska blad från Zornmuseet i Mora.
– Det är verkligen unikt och en stor ära för oss att kunna erbjuda våra besökare en utställning som denna med en av Sveriges största konstnärer genom tiderna, säger Göran Ekberg, Antikmässans projektchef.
Johan W Hauffman, utställningsansvarig på Mollbrinks Konst i Uppsala, kurerar utställningen och är själv en riktig Zorn-entusiast.
– Anders Zorn kom ju från urfattiga förhållanden i Mora-trakten, uppväxt utan pappa, men kom ändå in på Konstakademien i Stockholm och så småningom även in i de fina salongerna. Han var ett socialt geni som umgicks lika bra med såväl bönder som societet. Zorn reste väldigt mycket, bland annat till Spanien, England och USA, och avbildade kungligheter, presidenter och finansmän. Men framför allt så var han ju en fantastisk konstnär!
Vad gör Zorn unik som konstnär?
– Om man tittar på hans akvarellmåleri, exempelvis hur han målar vatten, finns det ingen som mäter sig med honom. Många förknippar ju Zorn med nakna kullor, men det är en väldigt liten del av hans produktion, det han är mest känd för är ju porträtten som var det han tjänade pengar på och gjorde honom så framgångsrik. Han var otroligt skicklig på att skildra ansiktsuttryck och ljussättning.
Berätta lite om Zorns grafik, som vi ju får se i den här utställningen!
– Dels är det en komplicerad process att göra en etsning, och man brukar säga att konsthistorien har två riktigt stora mästare på området: Rembrandt och Zorn. För Zorn var grafiken ett komplement till måleriet, och bidrog till hans framgång eftersom de grafiska bladen kunde säljas i stora upplagor till dem som inte hade råd med målningarna. Ett tag handlades Zorn-etsningar som värdepapper. När man tittar på dem så ser man ett enormt fint hantverk, att med hjälp av enbart svart färg kunna skildra ett gnistrande vitt leende eller fukten i ögonen är helt enastående.
Vilken är din personliga favorit?
– ”Kusinerna” från 1883, som även pryder utställningskatalogens framsida, är ett fantastiskt motiv med två spanska flickor som betraktar oss lite sensuellt bakom solfjädern. Jag skulle gärna äga den själv, men det är en extremt ovanlig etsning.