Svenska byggarbetsplatser skulle kunna jobba mycket mer digitalt.
Även om 2 av 3 företag uppger att de använder digitala verktyg i stor omfattning, enligt en undersökning* från Ramirent, så behövs det tydliga strategier från företagsledningen för att göra en verklig förflyttning från analogt till digitalt.
Var fjärde bolag tycker att det saknas sådan kunskap idag. 14 procent tycker att det saknas vilja att jobba mer digitalt.
Byggbranschen står inför stora produktivitetsutmaningar. Något som till viss del skulle kunna lösas med ökad digitalisering. Men för det krävs att kompetensen höjs – inte minst inom styrelser och ledningsgrupper.
– Utan tydliga strategier från högsta ledningen, kommer förflyttningen från analogt till digitalt ta ännu längre tid och fortsatt bromsa den potentiella tillväxt branschen står inför, säger Jimmy Dahlström, chef projekt på Den temporära fabriken på Ramirent.
Ramirent har, med hjälp av Sverige Bygger, skickat ut en enkät* till personer på ledande befattningar inom byggbranschen. Två tredjedelar (64 procent) av branschen uppger att de använder digitala verktyg i stor omfattning idag. Resterande gör det endast i liten skala. Enligt undersökningen är det framför allt digitala APD-planer, ritningar, utbildningar och kundportaler som används idag. Men även e-handel, drönare, AI-chattar, automation och robotteknik efterfrågas alltmer.
– Toleransen för att byggbranschen slösar med resurser börjar bli nådd. Jag är övertygad om att vi kommer se mer av automation, robotisering och AI inom en snar framtid. På Ramirent jobbar vi med dessa frågor och kan redan nu erbjuda t ex Siteplanner, ett digitalt APD verktyg, skapat för att sänka tröskeln för en professionell och digital planering av byggprojekt, säger Jimmy Dahlström.
Utmaningen är inte avsaknaden av digitala verktyg på marknaden. Istället handlar det om att få olika verktyg att kommunicera med varandra, så att de kan användas mer effektivt.
– Den som lyckas knäcka ett projektplaneringsverktyg som samlar data från olika verktyg och ger uppdateringar kring projekten i realtid, är vinnaren, enligt Jimmy Dahlström.
I undersökningen svarar 20 procent av respondenterna att anledningen till att de inte digitaliserar mer än de gör, är att det fungerar bra som det är. Var fjärde företag tycker att kunskap inom digitalisering saknas på bolaget. Lika många (23 procent) efterfrågar digitaliseringsexperter inom branschen.
– Siffrorna visar att en femtedel av företagen inte ens försöker utmana nuvarande arbetssätt. Utan en långsiktig strategi och uthållighet på företagsnivå, är jag rädd att produktivitetsutmaningarna inom branschen kommer att kvarstå. Idag behövs många olika kompetenser ute på byggena. Digitaliseringsexperter är en, men det behövs även att personer på ledande befattningar är kunniga på området och har en vilja att förändra, säger Jimmy Dahlström.
Ur undersökningen
I vilken omfattning används digitala verktyg på din arbetsplats idag?
64 % i stor omfattning
34 % i liten omfattning
1 % planerar att komma igång inom ett år
Vilken typ av digitala verktyg behövs på din arbetsplats?
54 % Digitala ritningar
50 % Digitala APD-planer
38 % Digitala utbildningar
35 % Digitala kundportaler
24 % E-handel
18 % Drönare
14 % Gränssnitt kopplat till uppkopplade maskiner och människor
12 % Behöver inga digitala verktyg
8 % Automation och robotteknik
6 % AI-chattar
Vad hindrar er arbetsplats från att jobba mer digitalt?
37 % Vi är redan digitala
25 % Kunskapen saknas på företaget
20 % Det fungerar bra som det är
18 % Det är för dyra lösningar
16 % Bra lösningar saknas på marknaden
16 % Det är för komplicerade lösningar
14 % Det saknas vilja att arbeta mer digitalt
10 % Befintlig IT-plattform måste bytas först
9 % Ledningen tar inte initiativ till det
8 % Investeringen går inte att hämta hem