Utbredd AI-skepsis bland svenska företag
Hem TEKNIKAI Utbredd AI-skepsis bland svenska företag

Utbredd AI-skepsis bland svenska företag

Publicerat av: Redaktionen

AI-kommissionens utredning slår fast att Sverige ligger efter inom AI-utvecklingen.

Samtidigt visar en undersökning från konsultbolaget Columbus på en utbredd skepsis för AI bland svenska företag.

Endast 36 procent av svenska ledningsgruppschefer och 19 procent av medarbetare tror att AI kommer att ha en positiv inverkan på det egna företaget.

Tidigare i veckan publicerade AI-kommissionen rapporten ”Färdplan för Sverige” – en samling åtgärdsförslag för att stärka Sveriges tillämpning av AI och konkurrenskraft. Rapporten lyfter bland annat hur företag kan dra stor nytta av AI för att växa, utvecklas och driva innovation men att det krävs investeringsvilja samt ett politiskt ledarskap med en strategisk plan och handlingskraft för att uppnå dessa nyttor.

Utbredd AI-skepsis bland svenska företagSamtidigt visar en undersökning från Columbus, genomförd av Sifo och Mantap, att bara en av tre chefer (36 procent) i svenska företags ledningsgrupper tror att AI kommer att ha en positiv påverkan på verksamheten. Bland medarbetarna är siffran ännu lägre – endast 19 procent delar den positiva bilden, medan 29 procent istället har motsatt uppfattning.

Oro för arbetsroller

Columbus undersökning belyser också en utbredd oro för AI:s inverkan på arbetsroller. Mer än hälften av cheferna (56 procent) tror att deras tjänst kommer att ersättas av AI, jämfört med endast 39 procent av medarbetarna.

– Vi delar AI-kommissionens slutsatser om att det är avgörande för Sveriges konkurrenskraft att svenska företag lyckas med implementeringen av AI. För att lyckas måste såväl chefer som medarbetare anamma tekniken och därför är det ett stort problem om det finns en utbredd oro och skepsis, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development and Senior Advisor Strategy & Change på Columbus.

Brist på digitaliseringsstrategier

Ett annat hinder för implementeringen av AI som undersökningen belyser är bristen på tydliga digitaliseringsstrategier. En av tre chefer (35 procent) och nästan hälften av medarbetarna (49 procent) upplever att företagets digitaliseringsstrategi är otydlig.

– För att minska företagens AI-skepsis och bygga förståelse för dess fördelar måste företag lägga större fokus på att utbilda, engagera och kommunicera med sina medarbetare. På samma sätt som AI-kommissionen rekommenderar ett AI-lyft för hela samhället behöver företag investera i AI-kompetens och innovationsarbete relaterat till den nya teknikens möjligheter, avslutar Tobias Andersson.

Om undersökningen 

Chefer:

Mantap har genomfört en kvantitativ datainsamling som gjorts via webbintervjuer till ett slumpmässigt riksrepresentativt urval av målgruppen, som utgjorts av kvinnor och män i åldrarna 20–65 år, och som sitter i ledningsgruppen på företag med över 500 MSEK i omsättning och har över 200 anställda inom branscherna tillverkande industri, detaljhandel och livsmedel. I början av undersökningen har en kontrollfråga ställts för att säkerställa att respondenterna uppfyller kravet. Undersökningen genomfördes under perioden 10 april–2 maj 2024. Antalet fullständiga svar var 335 stycken.

Medarbetare:

Totalt intervjuades 4909 personer i åldern 18–66 år, varav 1141 var sysselsatta inom följande branscher: tillverkande industri, detaljhandel, livsmedel, life science eller medicinteknik/medtech. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 12–26 april 2024. Antalet fullständiga svar är 1 141 stycken.

Om Columbus

Columbus är ett internationellt konsultföretag som skapar långsiktiga värden genom digital transformation. Vi är specialiserade på företag inom tillverkning, life science, livsmedel samt detaljhandel och distribution. Vi ger råd, implementerar och hanterar affärskritiska lösningar med hög säkerhet och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera hela värdekedjor och affärsprocesser – och att skapa bra kundupplevelser och ökade intäkter. Genom strategisk digital rådgivning, innovativ användning av AI, maskininlärning och datadrivna insikter skapar vi nya, hållbara affärsmöjligheter för våra kunder. Med över 1600 experter inom teknik- och affärsrådgivning levererar Columbus med lokalt engagemang och global leveransförmåga. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy