Produktspårningsföretaget TrusTrace vinner Mastercards partnerskapsprogram
Hem STARTUP Produktspårningsföretaget TrusTrace vinner Mastercards partnerskapsprogram

Produktspårningsföretaget TrusTrace vinner Mastercards partnerskapsprogram

Publicerat av: Redaktionen

TrusTrace, som ger varumärken insyn i hela leveranskedjan genom data, vinner vårens upplaga av Lighthouse MASSIV 2023, Mastercards partnerskapsprogram för att stötta och skala impact tech-bolag.

TrusTrace får nu presentera sin affärsidé för Mastercards globala startupprogram Start Path, för möjligheten att expandera till nya marknader och växa sin affär internationellt.

TrusTrace erbjuder en digital plattform för spårbarhet av produkter och efterlevnad i leveranskedjan. Företaget arbetar idag med över 50 globala modeföretag och spårar varor till ett värde av ungefär 26 miljarder kronor varje månad. Med data ger TrusTrace varumärken insyn i hela leveranskedjedata, exempelvis information om råvaror, fabriker och leverantörer. Det gör att företag i modebranschen kan skapa mer ansvarsfulla leveranskedjor och på så sätt uppfylla regelmässiga krav. TrusTrace vinner för sin innovativa lösning och snabba framgång.

– Vi är tacksamma och stolta över att vara vinnaren av Mastercard Lighthouse MASSIV-programmet bland så många inspirerande och imponerande företag. Genom Lighthouse MASSIV har vi fått massor av inspiration från andra deltagare och experter, vilket har hjälpt oss att forma idéer för att påskynda vår tillväxt och påverkan. Vi har nu en utmärkt plattform för att stärka vår närvaro i Europa och ytterligare påskynda vår expansion i USA, säger Shameek Ghosh, medgrundare och vd på TrusTrace

Medan TrusTrace står som vinnare för hela MASSIV-programmet, tilldelas det danska företaget 4Life Solutions Impact Potential Award för att ha skapat verklig, positiv påverkan. 4Life Solutions ger människor i låginkomstsamhällen tillgång till säkert dricksvatten genom att använda solljus för att enkelt och kostnadseffektivt rena vatten i en dunk eller påse.

– Både TrusTrace och 4Life Solutions är företag med stor betydelse för både social påverkan och hållbarhet. Vi är stolta över att ha arbetat med sex startups inom impact tech under våren. Visionen med Mastercard Lighthouse MASSIV är att hjälpa en miljard människor att leva ett mer välmående och tryggt liv senast 2025. Det är viktigt för oss att stödja startups som har en positiv påverkan på både människor och planet och bidrar till att uppnå FN:s mål för hållbar utveckling, säger Mats Taraldsson, Head of Innovation, Fintech and Impact Tech Engagement på Mastercard Norden och Baltikum.

Produktspårningsföretaget TrusTrace vinner Mastercards partnerskapsprogramÖvriga företag som deltog i vårens upplaga av Lighthouse MASSIV var Klimato från Sverige, No Isolation och Glint Solar från Norge, och eAgronom från Estland. Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse genomförs två gånger per år och har två olika klasser, MASSIV och FINITIV. Vinnaren av vårens Lighthouse FINITIV, som riktar sig mot fintech-startups i Norden och Baltikum, är det baltiska fintechbolaget Cino. Cino erbjuder ett gränssnitt som gör det möjligt att dela upp räkningar på ett effektivt sätt.

Fygi Technologies blev vinnare den norska klassen och Uniify utsågs till vinnare av den danska klassen.

Programmen inom Lighthouse pågår under tre månader, där nordiska och baltiska startups får stöd av experter från Mastercard samt SEB, Swedbank, Danske Bank, DnB, UNDP och OP Financial Group. Läs mer om Mastercard Lighthouse-partnerskap och om alumniföretagens tillväxt i den nyligen publicerade Mastercard Lighthouse-rapporten.

Citat från partners: 

–  4Life Solutions åtagande att tillhandahålla rent och säkert dricksvatten till en miljard människor i låginkomstsamhällen innan år 2030 är ett exempel på ett företag som är dedikerat till att förändra liv i en imponerande skala med en enkel, teknisk lösning. 4Life Solutions uppdrag, deras tillvägagångssätt och långsiktiga perspektiv visar på en djupgående förståelse för de utmaningar vi står inför när vi bygger en hållbar framtid. Nu när vi närmar oss mitten av genomförandet av Agenda 2030 behövs innovativa lösningar som 4Life Solutions för att påskynda framstegen mot målen för hållbar utveckling. Vi hoppas att deras vision och beslutsamhet kommer att bana väg för en ljusare och mer rättvis värld där varje individ kan få tillgång till den grundläggande nödvändigheten rent vatten, säger Stine Kirstein Junge, Private Sector Advisor vid UNDP:s nordiska kontor.

– Det är en imponerande grupp företag som alla arbetar med lösningar med stor inverkan som har deltagit i Mastercards partnerskapsprogram Lighthouse MASSIV 2023. En av de många utmaningar som företag står inför idag är att navigera i komplexa värdekedjor. Spårbarhet och standardisering av data är avgörande för att stödja övergången till en mer hållbar framtid, eftersom det gör det möjligt för företag och återförsäljare att identifiera och ta itu med ESG-utmaningar, främja förtroende och engagemang hos konsumenterna och anpassa sig till ett föränderligt regelverk. TrusTrace arbetar idag med modemärken, och jag hoppas och ser fram emot att de skalar in i andra branscher för att ge insyn i fler logistikkedjor, säger Shu-Wen Chan, chef för Sustainability Transformation på Swedbank.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy