Sunne kommun är en av åtta kommuner som valts ut för att delta i Svenskt Näringslivs “Utvecklingsprogram för kommuner” med syfte att stärka företagsklimatet.
Programmet pågår september 2021 till maj 2022.
Svenskt näringsliv undersöker årligen det lokala företagsklimatet. Sunne tappar i årets mätning och lägger nu fokus på att jobba med de områden som företagen pekar specifikt på. Placeringarna har varierat de senaste åren: 25:e plats (2014), 27 (2015), 31 (2016), 38 (2017), 36 (2018), 20 (2019), 42 (2020).
– Vi har bra dialog med näringslivet och känner att vi är på rätt väg. Utvecklingsprogrammet ger ett bra stöd i arbetet med att stärka och förbättra företagsklimatet. Sunne har en hög ambitionsnivå där politiker och tjänstemän är överens om att detta är en prioriterad fråga. Vi är väldigt glada över att vi valts ut som deltagare, säger Per Branzén, tf verksamhet för samhällsbyggnad i Sunne kommun.
Utvecklingsprogrammet innehåller fyra tematräffar i Stockholm, mentorskap, samarbete med Svenskt Näringslivs regionkontor och erfarenhetsutbyte med andra kommuner
Vid tematräffarna presenteras och diskuteras inspirerande exempel. Inbjudna är kommunstyrelsens ordförande (KSO), kommunchef och näringslivschef samt andra relevanta personer beroende på tema.
Följande teman ingår:
Träff 1: Styrning och ledning för starkare företagsklimat
Träff 2: Serviceinriktad myndighetsutövning
Träff 3: Attraktivare och effektivare upphandling
Träff 4: Utvecklingsprojekt för ett starkare företagsklimat
Varje kommun får en mentor kopplad till sig. Mentorerna har tidigare varit KSO i kommuner som jobbat framgångsrikt med att stärka företagsklimatet.
Som en del i Utvecklingsprogrammet kan kommunen få stöd att ta fram ett utvecklingsprojekt. Svenskt Näringslivs regionkontor kan också stötta kommunen med fördjupade dialogmöten med företagen. Tematräffarna syftar även till att skapa nya förtroendefulla relationer mellan deltagarna från olika kommuner. Inte minst mellan personer med samma funktion i andra kommuner.
– Sunne kommun vill vara möjliggörare och ha fokus inställt på god service och att göra det enkelt för företag att komma i kontakt med oss.