När coronasmittan lamslår samhället drabbas också många entreprenörer. Men trots hoten är kampviljan stor hos inkubatorbolag och alumner, visar Uminova Innovations enkät.
Utmaningen för startups och entreprenörer är stor när coronaviruset lamslår stora delar av samhället. Det handlar om inställda kundresor, mässor som inte blir av, personal som känner oro och behov av att hitta nya affärsmodeller.
Men mitt i ovissheten vittnar också många om en kampglöd, att ge upp finns inte på kartan. Entreprenörer och grundare av startupbolag är ofta människor som gärna prövar nya tankegångar och nya idéer. Coronasmittan i samhället blir då inte en stängd dörr utan öppnar istället upp för nya möjligheter. ”Det finns mycket vi-känsla och vinnarskalle”, som någon uttrycker det i vår enkät här nedan.
Vi bad ett antal entreprenörer och startupbolag berätta om hur de möter utmaningarna för deras affärer när coronaviruset ligger högst på dagordningen i samhället. Flera signalerar att det återstår en mycket lång resa innan detta är över. Men också att det inte är tal om att kasta in handduken.
Så här svarar entreprenörer och grundare av startups
Vi ställde två enkla och korta frågor till bolagen. Hur påverkas ni av coronaspridningen? och Vad är största utmaningen just nu?. Här är några av svaren.
Simon Dahl, Memotus:
Memotus utvecklar en skräddarsydd app för vårdpersonal att kommunicera med patienter.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Vi märker en stor ökning av efterfrågan på Memotus. Många vårdgivare, framförallt privata, letar digitala lösningar för att kommunicera med sina patienter nu när man ska undvika fysiska besök. Så Corona verkar inte bara ge oss utan hela digitaliseringen av hälso- och sjukvården en rejäl skjuts framåt när vårdgivare tvingas att börja använda digitala lösningar.
Vad är största utmaningen just nu?
Vår största utmaning är ta vara på det momentum som corona just nu skapar och det faktum att många vårdgivare behöver Memotus och liknande lösningar, både för att hjälpa patienter men även för att klara sin verksamhet ekonomiskt.
Meiju Vartiainen, Mowida:
Mowida förenklar vardagen för fastighetsägare så att de i sin tur kan ta hand om hyresgästerna.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
I och med att vi är ett IT-bolag så är det som tur enkelt för oss att arbeta hemifrån och självklart har det varit en prioritet för oss att direkt tackla problemet och beställa in relevant utrustning så att arbete hemifrån möjliggörs för hela teamet. Hälsan för våra medarbetare går alltid först och på det här sättet minskar vi även oron för att bli smittad.
Vad är största utmaningarna nu?
Den största utmaningen är en minskad möjlighet till att träffa potentiella kunder över fysiska möten. Däremot har vi bra processer för digitala möten med de kunder som hellre föredrar det. Ytterligare en utmaning är att vi har nya medarbetare från USA som ska anlända i Umeå inom kommande månaden. I dagsläget är det svårt att avgöra om detta kommer vara möjligt beroende på om Sverige stänger gränserna eller inte, men vi håller tummarna!
Ellen Bergström, Harvest:
Harvest vill bidra till en mer uthållig livsmedelsförsörjning där teknik, samarbeten och social innovation är grundpelare.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Vi har fått ställa om möten med samarbetspartners till digitala träffar. Tror den här tiden kommer bidra till ett uppsving för digitalisering av möten och minskade resor som följd.
Då vi använder tekniska lösningar som kommer både från USA och Kina så har det uppstått viss försening av leveransen. Detta kommer påverka tidpunkten för starten av vårt pilotprojekt men vi vet ännu inte i vilken omfattning. Vi har åtgärdat det vi kunnat och i väntan på svar från olika håll följer vi utvecklingen, håller oss på tårna och och tar beslut efter hur situationen utvecklar sig. Allt som allt jobbar vi på för att kunna köra igång som planerat under sommaren.
Vad är största utmaningarna nu?
En situation som denna testar hur resilient vårt lokala och nationella samhälle är samt visar oss en tydlig bild av hur beroende vi som land är av andra länder. Vi har hitintills fått indikationer från olika håll på ökat intresse för att se över och satsa på hur vi bör och kan bli mer lokalt självförsörjande på bland annat mat. Något som drivit oss redan innan denna viruspandemi.
Kenneth Bodin, Algoryx Simulation:
Algoryx utvecklar programvara och tjänster för visuell och interaktiv fysikbaserad simulering.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Sedan måndag är rekommendationen att alla jobbar hemma. Det tuffar på som vanligt men är lite trist att inte träffa jobbarkompisarna så ofta, så det kompenserar vi med många videomöten, även sociala.
Vi har inte märkt några konkreta negativa effekter på affärerna ännu, men det kommer nog. Så sent som idag fick vi en order från ett svenskt industriföretag och det speglar att det finns en utbredd vilja att upprätthålla verksamhet! Det märker vi globalt hos alla våra kunder, att det finns mycket vi-känsla och vinnarskalle! Vår bransch har historiskt gått ganska bra genom kriser.
Vad är största utmaningen just nu?
Vi befarar ju att vi tappar ordrar och att det blir svårare nå avslut. Men å andra sidan kan det faktiskt vara så att vi gynnas av att många arbetar allt mera digitalt. Vi ser till exempel stor ökning av nedladdningar av Algodoo globalt!
Vi är väldigt måna om att personalen mår bra och ska följa upp arbetsmiljöförhållandena i slutet av veckan.
Sedan ser vi förstås om vårt hus. Säkrar krediter, ifall det skulle behövas. Försöker tidigarelägga affärer. Undersöker om R&D-projekt kan köras i högre takt (tex Horizon och Vinnova), men bara om det behövs. Mest förebyggande.
Vi följer förstås utvecklingen, till exempel att få dispens med skatter och avgifter, ifall det skulle behövas.
Jag höll ett föredrag om coronaviruset och införde regler om hygien och sjukdom redan i början av februari, så vår personal är nog ganska luttrad vid det här laget… Vi har alltså förmånen att kunna känna oss ganska trygga och optimistiska, men det återstår en mycket lång resa för oss alla.
Johanna Engström, Vkna:
Vkna utbildar chefer och anställda i jämställdhet och jämlikhet.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Vissa kunder och potentiella kunder ställer in möten eller skjuter på planerade beslut och besök. Vi har även fler möten digitalt. Vårt arbetssätt påverkas och utvecklas: vi försöker erbjuda fler av våra tjänster digitalt. De digitala verktyg vi redan har utökar vi användningsområdet för. Verktygen möjliggör mindre resande och inblandning av utomstående, kunder kan jobba internt, på distans och individuellt.
Jämlikhet och utbildning kan ju lätt bli en fråga att prioritera bort när det krisar – samtidigt som vi behöver det som allra mest! Att vi har en bra arbetsplatskultur där vi tar hand om varandra och ser till att alla mår bra och får tillgänglig information är jätteviktigt. Många organisationer får nu också möjlighet att faktiskt utveckla sin verksamhet, när events och annat ställs in skapas tid att göra det som tidigare inte hunnits med, t ex att utbilda sig i jämlikhet eller se till att strukturer för Aktiva Åtgärder är på plats – då är vi också redo när coronakrisen lägger sig. Så det jobbar vi för, att få kunder att inse potentialen och att läget på många sätt är alldeles rätt nu.
Vad är största utmaningen just nu?
Att fortsätta få in uppdrag och möten med kunder. Vi tror på att hjälpa varandra och se möjligheter istället. Hur kan vi använda den här personen som fått loss massa tid till att utveckla företaget till exempel?
Harry van der Veen, Nuiteq:
Nuiteq utvecklar mjukvara för läromedel på interaktiva plattformar och pekskärmar.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Vi var tvungna att avbryta flera resor, så vi har tappat en betydande summa på flygbiljetter och hotell som inte kunde återbetalas. Vi har erbjudit all vår personal att arbeta hemifrån. De flesta utvecklare föredrar att jobba på kontoret, så det finns fortfarande en del människor på kontoret och de andra kommer in sporadiskt. Samtidigt har vi också börjat se en betydande ökning av intresset för vår distanslösning NUITEQ Stage, som är ett video- och ljudkonferensverktyg med skärmdelning och whiteboard-funktion. Det finns också ett ökat intresse för vår NUITEQ Snowflake-lösning för distansutbildning.
Vad är största utmaningen just nu?
Vår största utmaning är att några av våra partners inte kan möta skolpersonal ansikte mot ansikte för att sälja våra produkter, eftersom många skolor är stängda.
Jenny Ferry, Sigr:
Sigr säljer naturenligt producerade cykelkläder och står för en jämställd cykelkultur.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Sigr hade en stor cykelmässa i Kyoto inplanerad i mars. Vår agent hade hela montern klar. Men den blir flyttad i tid på grund av rådande omständigheter. Vi ser således att mässor flyttas. E-handeln rullar dock på. Men fysiska återförsäljare har det tuffare än någonsin.
Vad är största utmaningen just nu?
För att visa gott hopp om framtiden, skickade vår japanska agent en Sigrbild till oss. Att stå starka i detta. En japansk Sigrcyklist. Med Sigrs tröja ”Cikoria”. En blå blomma.
Mitt i allt elände är det så underbart att människor globalt håller ihop och peppar varandra. Våra vänner i Japan har verkligen visat hur de kreativt försöker hålla en positiv väg i allt detta. Och uppmuntra till cykel. Och vår tröja Cikoria är faktiskt med i en story. Noterat blommorna på ärmarna? Ja. Cikoria. ”Hur man plockade rötterna till denna vackra blomma. Och rostade. Och gjorde billigt kaffe hemma. Under kriget. Man löste situationen.” Hela storyn finns så klart på vår web. Tar med mig deras egen tolkning. En japansk Cikoria. Stay strong! Stay positive! Och cykla!
Peter Lidström, Cos Systems:
Cos Systems är leverantör av IT-lösningar för planering och drift av fibernät
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Ekonomiskt är påverkan inte så stor, framför allt inte på kort sikt. Närmare 90 procent av våra intäkter är repetitiva månadsvisa licensintäkter. Våra kunder levererar i sin tur med hjälp av våra system internetuppkopplingar till hem och företag.
Vi är vana att arbeta med distansmöten till exempel mot USA. Nu blir fler möten videokonferenser, även möten med svenska kunder och internt på företaget. Fler av våra anställda arbetar också hemifrån nu.
Mässor som vi planerat vara med på ställs in och det går inte resa på samma sätt som vi brukar i säljarbetet.
Vad är största utmaningen just nu?
Färre personliga möten genom inställda mässor och reserestriktioner. Nya affärer kan också förskjutas fram då vår typkund är en stad som ska bygga ett fibernät. Nu är naturligtvis hela deras fokus på Corona.
Niclas Lundell, Personalkollen:
Personalkollen utvecklar webbaserat och användarvänligt personal- och lönesystem.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
För oss som jobbar i en bransch (hotell & restaurang, café) som är extremt utsatt av coronaviruset och dess effekter så kommer detta att påverka en hel del. Vi räknar med ett bortfall på cirka 20 procent av vår kundstock på grund av konkurser. Det är framförallt hemskt för våra kunder vars i många fall livsdrömmar eventuellt kommer att kraschas.
Personalkollen som bolag står dock fortsatt väldigt starkt. Vi har en bra krigskassa och arbetar sedan två veckor hemifrån för att göra det vi kan för att inte vara en del av den smittspridning som pågår.
Vad är största utmaningen just nu?
Vi som är väldigt digitaliserade påverkas inte så mycket i vår vardag. Verksamheten drivs på precis som vanligt, förutom att alla jobbar hemifrån. Våra möten är online så vi har för tillfället slutat resa. Jag tror att den största utmaningen är att behålla lugnet och att göra det man kan för att fortsätta stödja sin lokala marknad runt om i landet genom att till exempel handla lunch och middagar ute om man har den möjligheten.
Andreas Lind, Skillster:
Skillster utvecklar förarträning med simulator för yrkesutbildningar.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Vår utvecklingsavdelning består av få personer så vi fortsätter att arbeta på jobbet som vanligt. Men vi har planerat för att kunna börja jobba hemifrån om det skulle krävas.
Mitten på våren är vanligtvis vår viktigaste period när det gäller kundkontakter och säljarbetet.
Alla kundmöten och alla mässor under våren har blivit inställda och gymnasieskolorna har fått besöksförbud. Detta gör att vårt säljarbete som vanligtvis sker genom möten har blivit annorlunda.
Istället har vi haft videomöten och fokuserar på att planera inför hösten istället.
Detta kan göra att vi bromsas upp i vår strävan att skaffa fler kunder, men på lång sikt tror jag inte att det kommer påverka oss negativt.
Vad är största utmaningen just nu?
Ta extra hand om alla underbara kunder vi har och hjälpa dom i dessa tider.
Vi behöver dessutom anställa utvecklare då vi fortfarande har väldigt mycket att göra, för vår strävan och vårt mål har inte förändrats trots coronavirusets framfart. Jag tänker att den situation vi befinner i oss nu är tillfällig och då finns det ingen anledning att dra i handbromsen. Man måste gasa sig ur en svårighet.
Robert Winter, Elastisys:
Elastisys utvecklar produkter och tjänster för molnhantering.
Hur påverkas ni av coronaspridningen?
Inte mycket alls förutom att resor till mässor och kunder ställs in. Vi jobbar i stort sett redan 100 procent på distans så det är mest säljmöten och workshops som vi behövt hitta vägar runt. Kubecon (konferens i Amsterdam) blev inställt dit vi skulle ner ett ganska stort gäng och vi har precis bokat om en workshop i Polen nästa vecka till video.
Vad är största utmaningen just nu?
Säljmöten tas 100 procent över video. Vi behöver anställa både ingenjörer och en säljchef men just nu känns det svårt att komma igenom bruset.
Jan Axelsson, Red Carpet Media:
Red Carpet Media står för strategi, produktion och distribution av engagerande berättelser på video.
Hur påverkas ni av coronaspridningen? Vad är största utmaningen just nu?
Hade redan innan börjat växla över allt fler möten till digitala möten eftersom jag ville halvera resandet. Vi använder sen lång tid tillbaka digitala plattformar för marknadsföring och introduktion till sälj. Vi har delvis skruvat på erbjudandet vi har i vårt bolag så att vi bättre möter behov just nu för att ta oss igenom krisen. Vi har ju förmågor där vi kan göra andra saker än just den mer innovativa satsningen i Factuals. Så vi lägger fler ägg i fler korgar. Vi samarbetar med andra liknande bolag som oss som liknande utmaningar men behov av oss och vi av dom för att öka försäljning.
Arbete hemifrån är nu mer regel än undantag. För att ändå skapa sociala ytor så dricker vi till exempel kaffe tillsammans digitalt. Vi ger ganska stort utrymme att prata om krisen och hur vi gör nu.
Snabbsummering av svaren:
Digitaliseringen ökar. Startups är ofta duktiga på att använda ny teknik och digitala plattformar. I coronatider ökar digitaliseringen än mer.
Distansarbete är den nya vardagen. Många startups har skickat hem sina medarbetare för att inte sprida smittan. ”Arbete hemifrån är mer regel än undantag”, menar någon.
Tar hand om personal. För ett startup är hängivna medarbetare A och O, därför är det i dessa tider än mer viktigt att vårda medarbetarna. ”Vi är väldigt måna om att personalen mår bra.” ”Vi dricker kaffe tillsammans digitalt”, säger en annan.
Resor och konferenser ställs in. Totalstopp råder för att möta kunder fysiskt. Alla möten sker digitalt. ”Alla kundmöten och alla mässor under våren har blivit inställda”, säger någon.
Ger inte upp. Många startups vittnar om att de vill fortsätta satsa. ”Det finns mycket vi-känsla och vinnarskalle”, menar någon.