Efter en ny investeringsrunda, med både nya investerare och gamla som fortsätter att satsa, expanderar och internationaliserar nu Referanza sin digitala referensmarknadsföringstjänst.
Bolaget, som samarbetar med Ticketmaster, hjälper företag att marknadsföra sig själva med hjälp av fans och nöjda kunder. Tjänsten löser bland annat det aktuella problemet med att kunder blir lurade då de betalar överpriser för biljetter på andrahandsmarknaden – biljetter som ibland överhuvudtaget inte ens finns.
När du precis köpt en biljett eller upplevt ett evenemang som en teaterföreställning, en fotbollsmatch eller en konsert och känner dig som mest upprymd kan du, direkt i mobilen, dela med dig av din upplevelse direkt till dina vänner eller via ditt sociala nätverk och bjuda in dina vänner att uppleva samma sak. Det ökar trovärdigheten för evenemanget och säkerställer att biljetterna köps via de rätta kanalerna.
– Personer rekommenderar inte dåliga saker till sina vänner. Om vi får biljettköpare att förmedla biljetter mellan varandra bidrar vi till att rekommendationer sker av trovärdiga källor och att trygga länkar ges direkt till de seriösa biljettsajterna. Vi vill inte bara hjälpa konsumenterna att göra trygga val eftersom man alltid köper biljetter från rätt ställe – utan vi vill även hjälpa evenemangsbolagen och artisterna att marknadsföra sig på rätt sätt, säger Joakim Turesson, CEO och medgrundare, Referanza.
I och med det etablerade samarbetet med Ticketmaster har Referanza tagit ett stort kliv framåt det senaste halvåret. Referanza har redan kunder i Oslo, Helsingfors, Köpenhamn och i London. Dessutom står det nu klart att bolaget etablerar sig i Australien. Med hjälp av nya och befintliga investerare vill bolaget ta sig till en ny kommersiell fas och leverera tjänsten brett på samtliga trettio av Ticketmasters marknader över hela världen.
– Vi ställer om från en liten tech-startup till att bli ett etablerat varumärke i den här branschen. Om ett år siktar vi på att ha personal på minst 3–5 av dessa marknader och att närvara på ytterligare 5–10 av de marknader där vi har aktiva kunder. Vi siktar nu på samarbeten med konserter, turnéer med stora artister och internationella festivaler. Men även sportsektorn har en enorm potential som vi nu börjar utforska, säger Joakim Turesson, CEO och medgrundare, Referanza.