Skydd mot bedrägerier har blivit en kritisk konkurrensfördel i kampen om konsumenternas förtroende.
Det gäller för alla branscher, men inte minst för bank och finans.
Verksamheter som tar säkerhet på allvar kan inte bara rensa i sina interna system och de egna tjänsterna från kriminella aktiviteter, utan även erbjuda verkningsfullt skydd mot bedrägerier i kundernas vardag.
Den nya undersökningen ”Faces of Fraud” som genomförts av 3Gem Research på uppdrag av SAS Institute, det ledande företaget inom AI och dataanalys, målar upp en i många stycken dyster bild: de allra flesta drabbas av bedrägeriförsök. Undersökningen omfattar 13 500 konsumenter från hela världen, varav 1 000 kommer från Sverige.
Flera uppgifter i undersökningen visar hur omfattande onlinebedrägerier är i Sverige och vilken påverkan de har på konsumenter:
- 75 procent har råkat ut för bedrägerier minst en gång under de senaste tolv månaderna. 46 procent har drabbats minst två gånger.
- 49 procent säger sig ha råkat ut för bedrägerier eller bedrägeriförsök oftare under de senaste tolv månaderna, än tidigare.
- 89 procent säger sig vara mer oroliga för bedrägerier vid tiden för undersökningen än vad de varit tidigare.
De vanligaste typerna av bedrägerier är försök att komma över bankinformation och personliga data, med mobiltelefoner och mejl som de vanligaste initiala kontaktmedlen i bedrägeriförsök. Bank- och finanssektorn är extra drabbad, eftersom det ofta är genom de produkter och tjänster man erbjuder som kriminella utnyttjar för bedrägerier.
– De ekonomiska konsekvenserna av bedrägerier är uppenbara, men företag löper även risken att förlora förtroendet hos konsumenterna och försämra sitt rykte om konsumenterna bara misstänker att leverantören har ett svagare skydd mot bedrägerier än vad en annan leverantör upplevs ha, säger Stephanie Ora, globalt ansvarig för analys av finansiell brottslighet på SAS Institute.
SAS har nyligen inlett ett samarbete med Association of Certified Fraud Examiners (ACFE) och mer än 1 000 stödorganisationer för att öka medvetenheten om bedrägeribekämpning.
– Vi är stolta över samarbetet. Eftersom bedrägeritrenderna ständigt förändras, är kontinuerlig kunskapsdelning nyckeln till att hjälpa oss själva och hjälpa andra att undvika att bli offer för bedrägerier, säger Stephanie Ora.
I en digital tidsålder är säkerheten kring finansiella transaktioner och personlig information något som måste prioriteras högt. Banker och finansbolag har ett ansvar för att skydda sina kunder från potentiella bedrägerier.
– Bank- och finanssektorn har goda möjligheter att gå i bräschen för bättre säkerhet, inte minst skydd mot bedragare och bedrägerier i både sin verksamhet och för sina kunder. God säkerhet blir en konkurrensfördel i kampen om kunderna, säger Stephanie Ora.
Dessutom tillkommer så klart samma skäl till att motverka bedrägerier som för andra typer av företag. Alla företag löper risken att förlora konsumenters förtroende och försämra sitt rykte om det bara finns en misstanke om att de erbjuder ett svagare skydd mot bedrägerier än sina konkurrenter. Att etablera eller återuppbygga ett förtroende för ett varumärke är svårt och tar lång tid.
Konsumenters ökande krav på skydd
Konsumenters förändrade attityder understryker vikten av effektiva skydd mot bedrägerier. 83 procent av respondenterna i undersökningen tycker att företag i allmänhet borde göra mer för att skydda dem mot bedrägerier. De flesta konsumenter är beredda att offra en del bekvämlighet för ett bättre skydd:
- 67 procent accepterar fler kontroller och att transaktioner tar längre tid, i utbyte mot bättre skydd mot bedrägerier.
- 76 procent är villiga att använda biometriska lösningar som ansikts- och röstigenkänning för att sköta betalningar och transaktioner. 50 procent föredrar att använda lösningar för unik identifiering, till exempel biometriska, för att godkänna transaktioner, i stället för att behöva memorera lösenord.
- 66 procent är villiga att dela med sig mer av personliga data, till exempel om var de befinner sig, i utbyte mot bättre bedrägeriskydd.
– Det är intressant att se hur konsumenter är mer villiga att prioritera snabbhet framför säkerhet, men att uppnå hög grad av båda är en stark konkurrensfördel för organisationerna, säger Stephanie Ora.
AI bidrar till smidigare säkerhet och bättre användarupplevelser
För banker och finansbolag är balansen mellan användarvänlighet och hög säkerhet avgörande, särskilt i ljuset av den snabba utvecklingen av digitala tjänster. Med AI-lösningar för att upptäcka bedrägerier får man det bästa av båda världar: både bättre säkerhet, för att upptäcka och förhindra bedrägerier, och bättre användarupplevelser.
AI-disciplinen maskininlärning ger bättre möjligheter att upptäcka avvikelser i realtid, än regelbaserade lösningar som är enklare för bedragare att komma runt. Det gäller i hög grad för banker och finansbolag, vars verksamhet är mycket datainternsiv. SAS Institute baserar sina lösningar för att motverka bedragarnas tillgång, bedrägerier och ekonomisk brottslighet på AI sedan lång tid tillbaka. Företaget presenterade nyligen en satsning på en miljard dollar för branschspecifika AI-lösningar.
– Den snabba utvecklingen av generativ AI ger en stor potential, inklusive till ett effektivare bedrägeriförebyggande arbete. Men tyvärr kan samma resurser användas av de kriminella. Användning av AI i kombination med kontinuerlig utbildning om bedrägeritrender kommer att göra det möjligt för företag att hjälpa fler konsumenter att ligga steget före brottslingar, avslutar Stephanie Ora.