Regeringen har gett Svenska institutet (SI) i uppdrag att genomföra en förstudie om ett ”digitalt showroom”, ett utställningskoncept som marknadsför och sprider det digitala och innovativa Sverige.
Svenska institutet ska i sin förstudie b.la titta på vilket behov det finns för ett utställningskoncept där utvalda aktörer kan erbjudas att visa upp Sverige som ett föregångsland inom hållbar digitalisering, digital innovation och tillämpning och utveckling av ny teknik, inom till exempel AI, GovTech, FinTech och MedTech.
– Sverige är EUs mest innovativa land. Ett showroom kan bidra till att marknadsföra Sverige internationellt, säger digitaliseringsminister Anders Ygeman
Konceptet ligger i linje med ambitionerna i till exempel digitaliseringsstrategin, exportstrategin, den nationella inriktningen för AI och samverkansprogrammet Näringslivets digitala strukturomvandling.
Svenska institutet ska även lämna förslag på hur ett utställningskoncept kan utformas och gestaltas, digitalt och fysiskt. Uppdraget kan resultera i flera möjliga alternativ.
Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 28 februari 2020.