PTC lanserar AI-version av ServiceMax
Hem TEKNIKAI PTC lanserar AI-version av ServiceMax

PTC lanserar AI-version av ServiceMax

Publicerat av: Redaktionen

PTC lanserar nu en ny version av serviceteknikerplattformen ServiceMax.

Plattformen, som drivs av generativ AI, har tre inbyggda AI-agenter och fungerar som en förlängning av serviceteknikern genom att svara på komplexa frågor och hjälpa till med felsökning eller schemaläggning av förebyggande underhåll.

Det amerikanska mjukvaruföretaget PTC (NASDAQ: PTC) lanserar nu en ServiceMax AI-serviceteknikerassistent som drivs av generativ artificiell intelligens (GenAI). ServiceMax-plattformen hjälper servicetekniker att få mer gjort på kortare tid genom att integrera utrustningsdata, servicehistorik och kända servicelösningar.

Med hjälp av GenAI kan tekniker använda ServiceMax AI Chat för att svara på frågor om ett specifikt uppdrag eller en specifik tillgång, automatisera manuell dokumentation och schemaläggning samt granska proaktiva rekommendationer för förebyggande underhåll.

Som att arbeta tillsammans med en erfaren kollega

“När ChatGPT lanserades och generativ AI tog fart funderade vi på nya sätt som ServiceMax kunde hjälpa till att överföra kunskap från pensionerade servicetekniker ute på fälte då det är en av de största utmaningarna för våra kunder, och traditionella verktyg som manualer och databaser inte räcker till. Att använda stora språkmodeller för att träna ett system på ett dataset var en ögonöppnare,” förklarar Joseph June, General Manager på ServiceMax och tillägger:

”Vårt mål var att skapa en upplevelse som känns som om du arbetar med en riktig tekniker eller operatör. En tekniker kan skriva eller ställa en fråga och sedan börjar systemet arbeta med några AI-agenter bakom kulisserna.”

PTC lanserar AI-version av ServiceMaxEfterliknar mänskliga tankeprocesser

Av de tre AI-agenterna som ingår i plattformen är en utformad för att förstå arbetsorder och servicehistorik, en för att hantera scheman och kommande möten och en tredje för att hämta information från PDF-filer, manualer och ostrukturerade dokument.

ServiceMax AI väljer sedan dynamiskt de mest relevanta agenterna för att svara på en viss fråga – precis som en erfaren tekniker skulle använda sitt minne och sin kunskap för att hitta en lösning på ett problem.

Traditionellt använder programvaror data på ett deterministiskt sätt – det vill säga med hjälp av fördefinierade API:er som bara fungerar för specifika frågor. Detta tillvägagångssätt kan dock vara begränsande när frågan är oväntad eller nyanserad, en anledning till att PTC har utformat ServiceMax AI så att det kan komma åt data på ett icke-deterministiskt sätt. Det innebär att AI inte förlitar sig på rigida API-strukturer.

I stället för att i förväg definiera alla möjliga metoder för att hämta data ”lärs” systemet upp hur man dynamiskt kan komma åt och hämta information i ServiceMax; med andra ord efterliknar AI:n mänskliga tankeprocesser genom att återkalla erfarenheter, analysera sammanhanget och ge insiktsfulla svar i realtid.

Ett naturligt sätt att kommunicera och interagera

Enligt Joseph June handlar det i slutändan om att hitta det perfekta verktyget för en serviceteknikers hektiska vardag. En vardag där teknikern vanligtvis alltid är på språng och behöver få information levererad snabbt och enkelt.

“ServiceMax AI Chat erbjuder just detta: ett naturligt, effektivt och välbekant sätt för tekniker att interagera med ServiceMax AI. Precis som de använder ChatGPT och andra AI-verktyg på fritiden kan de nu använda samma intuitiva chattupplevelse i sitt professionella arbete med ett system som är utformat exklusivt för service. Med bara några få frågor kan de få tillgång till viktig information – precis som om de skulle rådfråga en kollega,” avslutar Joseph June.

 

Om PTC

PTC (NASDAQ: PTC) är ett globalt mjukvaruföretag som gör det möjligt för industri- och tillverkningsföretag att digitalt förändra hur de designar, tillverkar och servar de fysiska produkter som världen är beroende av. Med huvudkontor i Boston, Massachusetts, har PTC över 7.000 anställda och mer än 30.000 kunder över hela världen. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy