OKQ8 Bank, dotterbolag till ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag OKQ8, går live med Sileons BNPL-plattform och utökar därmed sitt betalerbjudande med fakturabetalning, samfakturering, samt delbara betalningsalternativ.
BNPL-erbjudandet har redan integrerats på ett flertal stationer med verkstad runt om i Stockholmstrakten och under 2023 väntas alla OKQ8s stationer och verkstäder i Sverige kunna erbjuda modern BNPL-funktionalitet.
Genom Sileons modulära BNPL-produkt får OKQ8 Bank full kontroll över erbjudande, kundrelation, kundvillkor, samt data.
“Vi på OKQ8 Bank är mycket glada över att samarbeta med Sileon i det snabbt växande BNPL-segmentet. Behovet av delbetalningar, både vid försäljningstillfället och efter köp, fortsätter att öka markant. Med Sileons moderna BNPL-plattform och expertis kan vi framöver erbjuda BNPL och samfakturering till konsumenter i alla OKQ8-kanaler, samtidigt som vi behåller kontroll över varumärke och kundrelationer,” säger Johan Emerius, Chief Commercial Officer på OKQ8 Bank.
OKQ8 Bank drivs av OKQ8 som har verksamhet i både Sverige och Danmark.
Verksamheten består av närmare 1 000 servicestationer, samt ett av marknadens starkaste företagserbjudanden, vilket inkluderar bland annat kort, försäkring och el. Antalet kundmedlemmar uppgår till cirka 1,6 miljoner för alla sex OKQ8-föreningar.
“Att lansera Sileons skalbara BNPL-teknik hos den strategiskt viktiga kunden OKQ8 Bank är ett stort kliv framåt i vår expansionsresa. OKQ8 Bank har potential att bli vår största kund hitintills och vi ser fram emot att stödja dem med BNPL-funktionalitet,” säger David Larsson, VD på Sileon.