Tillgång till krediter är avgörande för att småföretagare ska kunna investera i och expandera sina verksamheter, vilket gynnar både företagen och samhället i stort.
Att 9 av 10 små företag varken kan eller vill låna pengar är ett problem som måste tas på stort allvar.
Det visar Finansieringsrapporten 2023, utgiven av Företagarna.
Statistik från SCB och Riksbanken visar att utlåning till små- och medelstora företag är betydligt mindre än utlåning till stora företag och hushåll – och skillnaden bara ökar. Endast utlåningen till hushåll är över 23 gånger större än till små- och medelstora företag, exklusive fastighetsföretag. Detta är oroande för Sveriges tillväxt.
– Bankerna lånar gladeligen ut pengar för att privatpersoner ska byta bostäder med varandra. Men när små- och medelstora företag vill utvecklas håller de hårt i pengarna, säger Johan Grip, chefsekonom på Företagarna.
Att låna pengar är en trasslig affär för små- och medelstora företag, och 86 procent av företagen upplever hinder vid extern finansiering. Det största hindret är höga krav på säkerhet, till exempel personlig borgen.
Företagarna förespråkar därför att kraven på personlig borgen ska begränsas och att det införs en statlig garanti för mindre lån.
– Personlig borgen utgör ett stort hinder för många småföretagare eftersom det innebär en dubbel riskexponering. Om företagets satsning misslyckas, förlorar företagaren det satsade egna kapitalet och en försörjning men de står kvar med en personlig skuld till kreditinstitutet, säger Johan Grip.
Många företag betonar också behovet av bättre förståelse från kreditgivare för mindre verksamheter. I dag saknas många kreditgivare kunskap om företagens ort, affärsidé och den sökande företagaren på grund av färre lokala bankkontor och en ökad digitalisering. Mindre lån till småföretagare värderas inte lika högt som större lån till stora företag eller hushåll på grund av standardiserade kreditansökningar och restriktiva kreditgivningsmodeller.
– Tidigare hade företagarna en personlig kontakt med sina lokala bankkontor vilket gjorde att bankkontoren hade koll på företagaren och en förståelse för den lokala marknaden. Nu behöver småföretagen i stället försöka sälja in sin verksamhet inför en oförstående tjänsteperson eller en algoritm, säger Johan Grip.