Från och med den 18 oktober kan mottagare legitimera sig med Freja eID hos PostNords ombud.
Den digitala legitimationen fungerar som vanlig fysisk legitimering, fast i mobilen.
Att legitimera sig digitalt blir en allt vanligare funktion både i appar och på nätet. Från och mer den 18 oktober kommer mottagare att kunna använda en ny typ av digital legitimation när de hämtar ut sina paket.
– Legitimering är viktigt för att konsumenterna ska känna sig trygga med sina beställningar och vi vill underlätta för dem så mycket som möjligt. Att vi nu kan erbjuda mottagare att legitimera sig med Freja eID känns självklart. Det ger också extra bra service inför Black Week och jul, då vi alltid har högt tryck hos ombuden, säger Mathias Olsson, chef för PostNords ombudsnät.
PostNord hanterar cirka 500 000 paket en vanlig dag, varav majoriteten hämtas hos ombud. Genom att använda digital legitimation kan processen vid kassan förenklas, vilket minskar köbildning och fysisk kontakt.
– Att kunna legitimera sig hos PostNord för paketuthämtning har länge varit en av de mest efterfrågade tjänsterna bland många av våra över 300 000 användare. Att nu kunna hämta ut paket hos PostNord med Freja är ett stort mervärde för alla som vill kunna ha sin ID-handling i mobilen och lämna plånboken hemma, säger Johan Henriksson VD på Freja eID- Group.
Freja eID fungerar som en vanlig fysisk legitimation, med skillnaden att den är digital. Användaren visar upp sin legitimation i mobilen och får den bekräftad med en QR-kod av PostNords ombud. Mer om Freja eID kan du läsa på Freja eIDs hemsida.
Sedan tidigare går det även att legitimera sig med BankID i PostNord App.