SaferPass lösning för lösenordshantering gör det enklare att skydda användaruppgifter, både för konsumenter och företag.
Marknaden för lösenordshantering förväntas vara värd ca 30 miljarder kronor år 2026.
Lookout, en leverantör av säkerhetslösningar för användarenheter och molnet, offentliggör nu att de köper SaferPass, en leverantör av innovativa lösningar för lösenordshantering online.
Lookout kan därmed lägga till lösenordshantering till sin säkerhetsplattform, vilket gör att företaget nu får möjlighet att erbjuda en mer proaktiv lösning för de som vill förbättra skyddet av sin data.
Användarnamn och lösenord är det etablerade sättet att logga in på shoppingsajter, appar och e-postkonton.
Dessa inloggningar ger dock tillgång till känslig information. Samtidigt är lösenord inte en användarvänlig inloggningsmetod och innebär dessutom en stor säkerhetsrisk. Att lösenorden ofta är dåligt utformade gör inte saken bättre.
Människor behöver i genomsnitt komma ihåg inloggningsuppgifter till över 100 användarkonton. Enligt Verizon Data Breach Investigations Report utnyttjas svaga, stulna eller återanvända lösenord vid 81 % av alla dataintrång. Varje gång som någon använder ett lösenord en andra gång, vilket 64 procent uppger att de gör, så ökar risken för intrång. Läckta användaruppgifter kan användas för identitetsstölder eller för att stjäla data från företag.
SaferPass levererar en robust och innovativ lösning för att hantera användaruppgifter på ett säkert sätt. Lösningen består av ett krypterat digitalt kassaskåp som lagrar den inloggningsinformation som behövs för att logga in i olika tjänster via mobilappar och webbläsare. SaferPass skapar starka lösenord med hjälp av en lösenordsgenerator, vilket gör att användare inte behöver använda samma lösenord om och om igen.
Enligt Mordor Intelligence var marknaden för lösenordshantering värd 1,2 miljarder dollar år 2020. Den förväntas växa till mer än 3 miljarder dollar (nära 30 miljarder kronor) fram till 2026.
“Vi är glada att välkomna SaferPass till Lookout, och det är spännande att kunna kombinera våra respektive lösningar och på så sätt ge fördelar till kunderna,” säger Jim Dolce, vd på Lookout. ”Medarbetares lösenord är deras egen ingång till arbetsplatsen och dess data. Samtidigt har stora dataintrång läckt miljarder e-postadresser och lösenord till dark web, vilket gör att vem som helst riskerar att utsättas för identitetsstöld och bedrägerier. SaferPass delar vår vision om att säkerhetslösningar måste omfatta alla enheter och skydda personlig information såväl som företagsdata, oavsett var den lagras. Detta blir ett spännande nytt steg i Lookouts utveckling.”
Köpet av SaferPass breddar Lookouts portfölj av säkerhetslösningar. Därmed vidgas också möjligheterna för företagets ekosystem och partners i försäljningskanalen. Dessutom utvidgas företaget geografiskt i och med att Lookout nu även får ett kontor i Bratislava i Slovakien. SaferPass kommer använda Lookouts varumärke, och SaferPass team kommer integreras i Lookouts organisation. Summan som SaferPass köpts för kommer förbli okänd.