Du och verksamheten du representerar har fått utstå en hel del kritik den senaste tiden i och med SvD och Breakits granskning. Hur ställer du dig till deras frågeställningar och hur känns det att bli ifrågasatt?
– Egentligen är jag ganska luttrad då jag alltid har blivit ifrågasatt och granskad av medierna i Sverige. Jag sa tidigt att Icon Medialab skulle bli störst i världen och att vi skulle börsnoteras vilket också skedde, men ändock valde vissa skribenter att misstro och skriva negativa artiklar och i vissa fall faktiskt publicera rena lögner. Naturligtvis är det väldigt tråkigt. Jag har absolut inget emot att bli granskad, men önskar självfallet att det sker på ett juste och renhårigt sätt. Så är tyvärr inte fallet nu.
Anser du att deras beskrivning av era verksamheter och din position är korrekt?
– Nej, även jag kan förstå vissa av frågeställningarna. Det är en komplex företagsstruktur som det tar tid att sätta sig in i, men de har valt att inte lyfta på alla stenar. Bara de som de själva har valt ut. Jag är anlitad för att skapa en ny organisation som inte bara ska förändra MLM-branschen utan också revolutionera hela mjukvarudistributionen i utvecklingsländerna. Svenska Dagbladet borde åtminstone ha lyssnat på min vision och version, men de hade av allt att döma redan bestämt sig för en linje och kände kanske att de inte kunde backa. Så är det ibland i mediesfären. Jag har inte gjort någonting för att förtjäna deras misstänksamhet. Snarare tvärtom.
Förklara din roll i ICT och Crowd1 och varför er bolagsstruktur ger ett så märkligt och rörigt intryck från utsidan.
– Så här är det; bolaget sattes upp av grundarna i Förenade Arabemiraten. Att flytta verksamheten till Spanien för att kunna skapa en för allmänheten transparent och trovärdig struktur och som lyder under EU:s regelverk har visat sig vara en betydligt mer komplicerad process än vad jag någonsin hade kunnat tro. Jag var och är likväl ödmjuk inför den uppgiften då jag anser att det är ett måste för att kunna bli accepterade av omgivningen och sedda som en seriös aktör inom det gebit vi verkar inom. Det har till och med varit så svårt att vi tvingats börja om och bygga nytt helt från början och där är vi just nu. De som har gjort en liknande omstrukturering vet vilka komplexa utmaningar jag talar om. Bolaget kommer framledes att gå under namnet ICT Group och skall förse Crowd1:s medlemmar med produkter så att de kan bygga bolag runt dem, sälja, rekommendera eller konsumera. Den här strukturen skall ta över hela eller delar av Crowd1:s verksamhet.
– Jag har varit konsult åt Crowd1 med uppgift att föreslå en struktur som skall passa in i den vision som nu ligger fast inför framtiden. Jag startade ICT där jag var VD med den avsikten, men tyvärr gjordes det fel och processen fick göras om. Jag hoppas naturligtvis på att få fortsatt förtroende när detta är klart och då bli VD för det nya bolaget när strukturen är färdigbildad. I och med att vi är mitt inne i en strategisk process så kan jag inte gå närmare in i detalj exakt hur linjerna kommer att se ut, men det kommer jag att kunna göra inom kort.
– Hela den så kallade granskningen går ut på att svartmåla oss, i synnerhet mig, vilket jag bara kan beklaga från läktarplats. Ponera att vi inte hade haft vitt mjöl i påsen; varför i hela världen skulle vi då flytta till ett EU-land med de rigorösa lagar och förordningar som gäller här? Jag frågade journalisten på Svenska Dagbladet detta, men fick ett knappt hörbart mummel till svar och vederbörande nämnde det inte ens i någon av artiklarna. Det fanns väldigt många förklaringar från min sida som sållades bort av det enkla skälet att det hade tagit udden av granskningen totalt.
Men likväl; det finns en misstänksamhet mot ert upplägg. Förstår du den?
– MLM är en kritiserad bransch och om man inte sätter sig in i den kan jag ha förståelse för den. Det gäller faktiskt allt här i livet – det du inte vet något om är du avvaktande inför vilket självklart också medför misstankar. Men vi skall göra något helt nytt. Varför kan man inte ge oss chansen? Låt oss titta på ett exempel i en helt annan bransch. Camilla Läckberg är en av Sveriges bäst säljande författare. Totalt har hennes böcker sålts i cirka 22 miljoner exemplar. Deckarserien som utspelar sig i Camilla Läckbergs hemstad Fjällbacka är utgivna i över 60 länder och låt oss säga att ett exemplar kostar $25. Om jag skulle fråga henne om jag fick sälja boken mot kommission i de 135 länder där hon INTE är representerad och där vi har sex miljoner säljare, alltså så många som har knutit sig an till Crowd1, som i sin tur har 500 vänner var på sociala medier är beräknad räckvidd ungefär 3 miljarder människor. Då hade vi av förklarliga skäl kunnat pressa priset på boken rejält. Förmodligen så pass mycket för att säljarna lokalt skulle kunna få mer än rättvisa provisioner att dela ut lokalt. Ett annat exempel när jag ändå är igång; häromdagen såg jag en applikation som berättar för dig vilken blomma du tar en bild på. Genialt! Den kostade förvisso 350 kronor om året. Jag skulle kunna gå till ägaren och säga att jag vill sälja den i 135 länder där den inte finns idag. Det är bara ettor och nollor, ingen kostnad för ytterligare såld vara, ingen logistik eller distributions- eller lagringskostnad. Jag skulle tro att jag skulle kunna sälja den för 200 kronor och ändå ta 150 kronor i provision att fördela bland våra säljare. Dessa räkneexempel och jämförelser berättade jag för Svenska Dagbladet, men de hade av allt att döma redan skrivit artikeln. Svaret på frågan är alltså: ja, jag kan förstå misstänksamheten om man aktivt väljer att inte förstå upplägget. Svenska Dagbladet har aktivt valt att inte förstå upplägget.
Hur kan det komma sig att en rutinerad affärsman och erfaren entreprenör som du kan bli så missförstådd?
– Den frågan har jag ställt mig i 25 år (skratt) Varför kan andra inte se med kikare det jag ser solklart? Jag vet att det finns brister i min retorik, mitt ordval, tonalitet och många gånger högljudda engagemang. Men i det här fallet har jag fått det berättat för mig att journalisten i fråga hämtat hem mycket av sin research på nätet. Han har hittat information på sidor som av strategiska skäl vill misskreditera oss och har köpt den informationen med hull och hår. Då blir det svårt att från andra planhalvan nå fram med sitt budskap. Dessutom tror jag att tidningen lagt ner ganska många timmar och för att få avkastning på investerad tid valde man att kabla ut artiklarna utan att dubbelkolla sina fakta. Det sistnämnda grundar jag på ett mail som jag skickade till redaktionen med upplysningar om korrekta fakta i ett par frågor, men ändå valde man att publicera artikeln på nätet strax därpå.
Men hur kan det vara möjligt att SvD och Breakit kan missförstå er affär, ert upplägg och dig så fatalt?
– Därför att de hade bestämt sig för en linje och story från det att dom tryckte ner tangenten första gången. De hade en historia, men valde att inte se till helhetsbilden. Jag kan inte se det på något annat sätt.
Hur ser din närmaste framtid ut?
– Jag har ett väldigt stort ansvar att ro den här skutan till en väldigt bekväm och välvårdad hamn. Jag får inte misslyckas och svika våra medlemmar. Många av dem har sin hemvist i utvecklingsländerna och deras framtida ekonomi hänger till mångt och mycket på oss. Jag SKA förse dem med de produkter de behöver för att kunna förändra sina liv.
Hur ser framtiden ut för ICT Group och hur har kritiken påverkat dig, affärerna och verksamheten?
– Jag kör på och det är full fart framåt. Något annat alternativ finns inte. Vi lanserar ytterligare produkter på ett globalt event 4 juli med följare från hela världen. Med detta sagt så byggdes Rom inte på en dag, men det är en början och vi kommer på sikt att kunna få in mjukvaror i utvecklingsländerna som de tidigare har fått vänta på i 10–15 år. Vi har en stark gemenskap och passionerade medarbetare i bolaget som brinner för denna vision lika mycket som jag och glöm inte bort att vi är drygt sex miljoner människor som tror på det här. Det kommer Svenska Dagbladet aldrig att kunna ändra på hur gärna de än vill.
Vilka blir dina och bolagets lärdomar av den här historien samt hur tänker ni hantera de utmaningar ni står inför på ett globalt plan?
– Branschen som våra belackare vill besläkta oss med har en historik med ett par mörka moln. Vi är emellertid något helt nytt. Vi vill väl, vi skall förändra, förbättra och göra rätt. Vi kommer att fortsätta tills vi bevisat oss. Vi tar ny ekonomi och ny teknik till utvecklingsländerna. Vi tar in GIG-ekonomi i nya länder och vi blir ett Uber eller AirBnB för försäljning av mjukvara globalt.
Vad planerar ni att lansera den närmsta tiden och hur ser er produktutveckling ut framöver?
– Det får du och resten av världen snart uppleva. Börja med att se vårt event 4 juli, men det kommer även mer och fler produkter efter det. Mycket mer. Både vi och GIG-ekonomin är här för att stanna.