Energi och infrastruktur
Eltel Networks verkar i sju länder och är en framstående aktör inom kommunikations- och elnät som varje månad hanterar över 1,5 miljoner arbetsordrar.
Med Frends har de optimerat sin IT genom snabbare on-boarding, ökad kostnadseffektiviteten och förhöjd IT-nöjdhet.
Affärsmål
Eltel Networks är ledande inom etablering och underhåll av el- och kommunikationsnätverk i norra Europa. Med ett omfattande utbud av tjänster, inklusive innovativa 5G- och FTTH-implementeringar, fungerar Eltel som en central länk mellan operatörer och nätägare inom B2C och B2B. Eltel garanterar problemfri tillgång till centrala tjänster, vilket ökar pålitligheten och konsumenters förtroende för bolaget.
I takt med ett växande behov av avancerad integration inledde Eltel 2007 ett samarbete med Frends iPaaS för att uppnå sina strategiska mål och verksamhetseffektivitet. Samarbetet med Frends bestod av flera huvudmål; att säkerställa pålitlig informationshantering, minska tiden för onboarding, möjliggöra transparenta processer, erbjuda kostnadseffektiv support, förbättra tjänstens pålitlighet, automatisera fakturering och möjliggöra förebyggande underhåll.
Integrationsutmaningar
Eltel stod inför utmaningar med sin tidigare konfiguration, som inkluderade flera äldre integrationsverktyg. Den äldre konfigurationen saknade den nödvändiga flexibilitet och kostnadseffektivitet som krävdes. Det gjorde det problematiskt att införa uppdateringar, konsolidera verktyg, standardisera dataprocesser, bibehålla tydlig synlighet, övervaka verksamheten effektivt samt hindrade övergången till molnbaserade system.
Lösningen på utmaningarna var att etablera ett nära strategiskt partnerskap med Frends, som erbjöd den nödvändiga anpassningsförmågan och en harmoniserad integrationsmiljö.
Resultat
Sedan 2007 har Frends haft en central roll i att stödja Eltel i att utveckla och upprätthålla en genomgripande moderniserad IT-arkitektur som sträcker sig genom hela verksamheten. Frends möjliggjorde införandet av en standardiserad lagerbaserad arkitektur gentemot Eltels kunder och partners. Något som resulterade i förbättrad återanvändbarhet, ökad säkerhet samt möjliggjorde hantering och övervakning från ett enda användargränssnitt.
Integrationen av Frends API-tjänster och processautomatisering har optimerat de interna arbetsflödena och kommunikationen mellan Eltels kunder, system och andra plattformar, inklusive ERP- och Workforce Management-system (WFM).
Genom att förena och automatisera har Eltel möjliggjort effektiv hantering och spårning av tillgångar i hela sin verksamhet, inklusive sina organisationer i Norden, Baltikum, Polen och Tyskland.
”De senaste åren har vi harmoniserat våra informationssystem och etablerat en gemensam procedur för kundhantering i de olika länderna. Genom samarbetet med Frends kan vi skapa mervärde för både våra externa och interna kunder och introducera ett enhetligt servicekoncept till alla våra marknader på ett effektivt och smidigt sätt,” säger Tea Kaivoluoto, IT-chef på Eltel Networks.
Ökad IT-nöjdhet och kostnadsbesparingar
Genom åren har samarbetet utökats och inkluderar nu även arkitektur, utveckling, support och underhåll. Med hjälp av Frends har Eltel systematiskt planerat sin framtida integrations roadmap, där de har definierat företagets behov, krav och förmågor för att bättre kunna tjäna Eltels affärsverksamhet, partners, externa intressenter och kunder.
Som ett resultat av verksamhetsförbättringar och optimerad åtkomst till Eltels tjänster via API:er har Eltel sett en minskning med 35% av kostnaderna för IT-integrationsunderhåll och en minskning med 30% av utvecklingskostnaderna. Internt har engagemangsindexet för Eltels IT-applikationsteam stigit till 4.1 på en skala från 1 till 5.