Hem PÅ STAN MED Från Ödeshög till low-code via rymden

Från Ödeshög till low-code via rymden

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Outsystems uppgraderar sin närvaro i Sverige och övriga Norden med Per-Johan Wiklund som är ny nordisk Account Director.

Från Ödeshög till low-code via rymden 2

Per-Johan Wiklund, nordisk Account Director på Outsystems

Vi har bestämt träff på Södermalm i Stockholm. På vår väg dit märks det på folk vi möter att julstressen håller på att ta ett bastant grepp om många. Per-Johan däremot ger ett väldigt lugnt och stabilt intryck när vi slår oss ner med varsin kopp kaffe. Han är van vid att ha den roll som han återigen har fått, nämligen att vara förste man på plats. Det är inte första gången som han är med och etablerar ett företag på en ny marknad.

Det hela började i Portugal

Outsystems grundades i Lissabon år 2001.

Vartefter som verksamheten växte och fler länder och marknader erövrades flyttades deras europeiska nav till Holland. Där finns idag kontoret som hittills har haft ansvaret för norra Europa. Huvudkontoret ligger för övrigt i Boston i USA.

”Vi håller på för fullt med att bygga upp ett partnernätverk i Norden. Vi började med Sverige eftersom det är den största marknaden men vi har även kommit långt i Finland. Vi erbjuder lösningar inom low-code där vi kan hjälpa till med att bland annat korta utvecklingstiderna med mellan fem och tio gånger. Det är klart att det är ett intressant budskap när de flesta går mot DevOps och agila utvecklingsmiljöer”, berättar Per-Johan.

Hur har då hans resa fram till idag sett ut?

Ja, om Outsystems såg dagens ljus i Lissabon så gjorde Per-Johan det många år tidigare i Ödeshög. Östgötskan hörs i bakgrunden när han initierat förklarar för oss vilka fördelar som det finns med low-code. Vi återkommer till det.

Teknik har alltid funnits som ett intresse

Vi går tillbaka några år och tar upp tråden när Per-Johan funderade på vilken linje han skulle välja när det var dags för valet av gymnasielinje. Egentligen var det valet inte så svårt. Teknikintresset har alltid funnits hos honom och det blev följaktligen 4-årig teknisk linje. Därefter följde universitetsstudier i Linköping och sedan fortsatt kompetensutveckling genom arbete på SAAB. Efter några år där gick flyttlasset till Stockholm och en anställning på ASEA i Järfälla. Sedan väntade spännande arbetsuppgifter på Hafo där han, fortfarande med tekniken i fokus, började arbeta med elektronik. Det var vid den här tiden som Per-Johans arbetsuppgifter tog honom, bildligt, ut i rymden.

”Vi var duktiga på att utveckla integrerade kretsar som klarade av de extrema förhållanden som råder i rymden. Det var verkligen en spännande tid. Jag har alltid lockats av att få arbeta med den senaste tekniken och det fick jag verkligen göra”, berättar han.

Det blev åtta år på Hafo innan Per-Johan kände att tiden var mogen för att söka nya utmaningar. Nu började hans resa in i den traditionella IT-branschen på allvar genom ett par anställningar på företag som arbetade med mjukvarubaserade tjänster. Det var efter den här perioden som Per-Johan anlitades för sina första uppdrag i rollen att ”vara förste man på plats” och etablera företag på nya marknader.

”I samband med min tid på Hafo kom jag i kontakt med säljarbete och jag kände direkt att jag gillade den rollen. Jag tror att den insikten har bidragit till att jag känner mig bekväm med och gillar utmaningen att sprida ett budskap på en ny marknad. Möjligheten att få vara kreativ gör att det är roligt och inspirerande att bygga upp nya verksamheter. Jag fick även chansen att arbeta mycket med Europa respektive USA och jag lärde mig mycket om hur affärslivet fungerar där. Det har jag haft stor nytta av senare i yrkeslivet”, säger han.

Sverige gick om USA

Vi fortsätter med att prata om den uppgift och möjlighet som Per-Johan har tagit sig an nu, att ta Outsystems vidare på den svenska och nordiska marknaden. Vi frågar honom hur han ser på det?

”Som i de flesta fall så finns det två sidor av myntet. En utmaning som vi har är att göra low-code som plattform och lösning mer känt, att få marknaden och kunderna att förstå vilka möjligheter som finns i konceptet. Det jobbar vi stenhårt med. Den andra sidan av myntet är att vi nu befinner oss i ett läge där marknadskrafterna arbetar för oss. Ett exempel på det är att år 2016 passerade Sverige USA som det land med mest akut brist på rätt utbildad arbetskraft. Den svenska industrin, som i jämförelse med många andra länder, är högteknologisk och mjukvarubaserad lider av detta faktum att det är svårt att hitta personer med rätt kompetens. Därför är det intressant med low-code som kan öka produktiviteten med fem till tio gånger”, förklarar Per-Johan.

Digitaliseringen driver på

Han berättar att den pågående digitaliseringen är ytterligare en faktor som gör low-code intressant. Detta tillsammans med att de verkar på en marknad med få konkurrenter och där Outsystems, i princip, är ensamma om att erbjuda en low-code-plattform som genererar kod gör sammantaget att framtiden ser ljus ut, menar Per-Johan.

Vad är då low-code?

Low ska översättas till lite och då förstår vi att begreppet står för ”Lite kod”. Väldigt förenklat kan vi säga att man skapar sin applikation genom att via ett grafiskt gränssnitt välja olika färdigprogrammerade funktioner som utför det som man har behov av i sin applikation. Dessa funktioner sätts enkelt samman till en färdig lösning som sedan på ett smidigt sätt kan produktionssättas. Det kan liknas vid att bygga figurer med Legobitar som har olika form och färg. Genom att utvecklingstiden blir betydligt kortare, jämfört med traditionell systemutveckling, ökar produktiviteten.

En bred målgrupp

Per-Johan berättar att de erbjuder lösningar som passar både Enterprise-kunder och SMB-företag. Han lyfter flera gånger fram att detta är intressant för den svenska industrin och förtydligar att i det begreppet inkluderar han bland annat branscher som Telco, Automotive, Bank & Finans, Detaljvaruhandeln och Offentlig sektor. Givetvis är det så att alla branscher har ett behov av att korta ner utvecklingstiderna. Eftersom Outsystems har ett Subscription-upplägg behöver inte deras kunder låsa upp sig utan kan enkelt skala både upp och ner utefter sina behov vid varje givet tillfälle.

”Jag vågar påstå att vi har en mycket slagfärdig low-code-plattform som passar i de flesta sammanhang. Att Gartner dessutom har utsett oss till ledare i ett par av deras magiska kvadranter och Forrester har satt oss som ledare i två av deras Waves gör inte det hela sämre”, avslutar en nöjd Per-Johan Wiklund.

Vi önskar honom all lycka med sin nya utmaning.

Privat

Namn:                                          Per-Johan Wiklund
Ålder:                                            55 år
Bor:                                               Åkersberga
Familj:                                          Fru och 3 barn
Intressen:                                    Friluftsliv, SkärgårdSkidor (Alpint & Längd)
Jakt (Älg & Fjäll), Är gärna utomhus
Senaste bok:                               Min Europeiska familj, de senaste 54 000 åren, av Karin Bojs
Favoriträtt:                                  Egenfälld älg samt fisk
Antal devices:                             20

Läs mer om low-codehttps://medium.com/@seema.sharma_51491/outsystems-an-emerging-low-code-platform-for-rapid-digital-transformation-6713bd68945e

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy