De senaste åren har en rad företag försökt få svenskarna att dela bilar.
Trots att det inte visat sig vara helt fritt från utmaningar är befolkningen positiv till att dela transportmedel. Det är nämligen just fordon svenskarna tror kommer växa mest inom delningsekonomin de kommande fem åren. Och redan nu uppger en tredjedel av de som i dag nyttjar delningstjänster att det är just fordon de använder.
Bilar, mopeder och släpvagnar lär bli allt vanligare att dela med varandra framöver. Det visar en riksrepresentativ undersökning från Freetrailer. Drygt hälften av svenskarna tror att fordon är det som område som kommer växa mest inom delningsekonomin under de kommande fem åren.
Men hittills har det inte varit helt bekymmersfritt och flera bildelningsinitiativ har fått lägga ner till följd av att finansieringen inte gått runt. Däremot har billigare alternativ, som exempelvis elsparkcyklar med Voi i spetsen, etablerat sig på den svenska marknaden.
– Vi har sett satsningar som Car2Go och DriveNow lanseras men inte lyckats bli långlivade. Det är synd att affärsmodellerna inte hållit med tanke på att det är precis vad svenskarna vill ha. På Freetrailer har vi utformat vårt delningskonceptet annorlunda. Vi lånar ut släpvagnar helt gratis till kunderna och finansierar dem främst genom att låter våra partners, exempelvis ICA och Järnia, nyttja hela släpets exponeringsyta till reklam, säger Johan Wijkander, Nordic Area Manager på Freetrailer.
Verktyg, och fritidsprylar på uppgång – men alla håller inte med Det är främst sällanköpsvaror som också återfinns högt på listan över vad svenskarna vill dela. Många tror att redskap och fritidsartiklar blir vanliga delningsekonomiska inslag under de kommande fem åren. Samtidigt uppger nästan var fjärde person, 24 procent, att de inte tror att delningsekonomin kommer att växa alls.
– Det är inte konstigt att det finns en skepticism kring att dela prylar. För några år sedan var det inte vanligt alls och trots att nya delningskoncept etableras med jämna mellanrum är det lätt att tappa tron på det efter att storslagna satsningar fått lägga ner. Men om vi kan få svenskarna att frekvent dela en lågintresseprodukt som släpvagnar så är jag övertygad om att delningsekonomin kan växa kraftigt i Sverige. Det vi behöver är smarta affärsmodeller som inte hänger på att konsumenten ska betala massor för kalaset, avslutar Johan Wijkander.
Topp 5: Detta kommer svenskarna att dela om fem år
- Fordon 52 %
- Verktyg och redskap 36 %
- Fritidsartiklar 25 %
- Bostad 20%
- Cykel 17%