Folksams nya lista över laddbara bilar med ’Bra val’ visar att utvecklingen av räckvidd och bättre laddningsegenskaper går snabbt.
Granskningen visar samtidigt att den som tänker köpa en begagnad elbil eller hybrid står inför en svår uppgift då biltillverkare i större utsträckning nu kan uppdatera sina bilmodeller löpande – på gott och ont.
Allt fler elbilsmodeller uppdateras med längre räckvidd och snabbare laddningsegenskaper vilket är bra för bilköparen. Men som köpare av begagnad elbil eller laddhybrid är det en utmaning att veta utvecklingspotentialen för modellen och hur biltillverkarens utvecklingsplan för bilen ser ut, exempelvis med prestandaförbättring genom mjukvaruuppdateringar.
– Branschen fokuserar främst på de nya modellernas egenskaper och det finns inget tydligt sätt där köparen av begagnat kan få en överblick vilka egenskaper begagnade, laddbara fordon har eller hur de kan uppdateras över tid. Det gör att köparen kanske väljer en bil som årsmodellen efter visar sig fått en avsevärt förbättrad prestanda, vilket kan påverka värdet på den bil man köpt, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Alltmer mjukvara i laddbara bilar öppnar upp för biltillverkarna att kunna förbättra prestandan på bilarna över tid vilket är bra för köparen. Exempelvis kan man i dag göra mjukvaruuppdateringar för att förbättra bilens laddningsförmåga och räckvidd. Andra förändringar som i vissa fall görs löpande är att förse bilen med värmepump, förvärmning av batteri eller andra designförändringar som påverkar luftmotståndet och därmed räckvidden positivt. Dessa förändringar kan inte köparen alltid ta del av i efterhand.
Några exempel på laddhybrider som uppdaterats med större batteri och därmed längre räckvidd för samma generation är Mercedes E-klass 300 e 16-23 där elräckvidden inleddes med 33* km och som två år senare uppdaterades till 54 km. Volvo XC 60 T8 Twin Engine 17- med 46 km räckvidd inledningsvis uppdaterades till 77 km fyra år senare. Volkswagen Passat GTE Sportscombi 15- med 50* km räckvidd som uppdaterades fyra år senare till 60 km.
– Det kan tyckas vara små skillnader men har stor påverkan hur stor andel laddhybrider faktiskt körs på el. Den dagliga körningen i Sverige ligger i genomsnitt på 3-5 mil om dagen. En laddhybrid med minst fem mils räckvidd innebär att de oftast kan köras helt med el med räckviddsmarginal för vinterkörning, vilket ju såklart minskar koldioxidutsläppen, säger Anders Ydenius.