Detta stoppar svenska företag från ny teknik.
AI, VR, AR och externa digitala marknadsplatser, verktygen och plattformarna blir allt mer närvarande i konsumenters liv.
Men är de nya teknikerna en del av företagens vardag? En ny rapport från Svea visar att en klar majoritet är positiva till teknik som AI och dess inverkan på försäljningen. Men samtidigt stoppas de av att rätt kompetens saknas och att det är för dyrt.
Sveas rapport Digital försäljning till företag visar att företags inställning till ny teknik och dess inverkan på försäljning är positiv. Det uppger sju av tio. Mest intressant är teknik som involverar AI, som kan användas för att exempelvis skapa personliga erbjudanden. Var femte företagare menar att just AI skulle få störst positiv effekt på deras försäljning. Men från tanke till implementering finns en del hinder, vanligast är att det är för dyrt eller att företaget saknar rätt kompetens. Var tionde uppger att deras långsamma interna processer sätter stopp.
– Det är svårt att förutspå vilken effekt ny teknik kan ha på ens företag. Det finns flera exempel på hur det visat sig vara gynnsamt för en specifik bransch medan det för många fortfarande är För bolag med digital försäljning ligger dock AI som teknik nära verksamheten. Lagerhållning, CRM-system och kundtjänst är bara några av de områden som förändrats markant sedan AI:s entré, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Amazon – nej tack!
Och till andra nya digitala lösningar som externa digitala marknadsplatser är företagarna överlag positiva. 41 procent svarar i undersökningen att de var ganska eller mycket positiva till externa digitala marknadsplatser som Amazon eller Alibaba. Det är tidigt att sia om Amazons framgångar efter deras lansering i Sverige. I den senaste e-handelsindikatorn från Payson och Svea uppger varannan e-handlare att de inte planerar att anpassa sin e-handel till följd av Amazons etablering.
– Det ska bli intressant att följa hur företagarna nu väljer att förhålla sig till jättens entré. Den svenska e-handeln är välmående men lanseringen av Amazon innebär konkurrens. Samtidigt vet vi från vår rapport att den personliga kontakten visat sig vara viktig vid köptillfället för inköparen, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.