Digitala och IT-strategier för småföretagare
Hem AD Digitala och IT-strategier för småföretagare

Digitala och IT-strategier för småföretagare

Publicerat av: Redaktionen

I en artikel med rubriken “10 värdefulla tips för att lyckas som entreprenör” på sciencepark.se skriver man om konkreta steg för att make it som egenföretagare och nå sina mål och visioner.

Förutom mer klichéartade tips som att “brinna för det man gör”, “fokusera på målet” och “inte ge sig” sägs att ett holistiskt hållbarhetstänk är A och O för en lyckad verksamhet.

Hållbarhet bör löpa som en röd tråd från initial idé genom hela företagsresan. Dagens kunder gör nämligen medvetna val och det behöver även företagare göra. Ett annat tips är att hitta rätt nätverk för att kunna utbyta kunskaper och erfarenheter. Vi vill fylla listan med en punkt till som enligt oss är essentiell för lyckat (små)företagande och det är digitala- och IT-strategier av olika slag. Mer om det nedan!

Genomtänkt närvaro på nätet

En genomtänkt närvaro i digitala miljöer och på nätet är essentiellt nuförtiden. Beroende på vilken affärsverksamhet man bedriver är det förvisso fortfarande motiverat att, i vissa fall, ha en konventionell anläggning eller ett försäljningsställe. En navigerbar och estetiskt tilltalande hemsida som är anpassad till den produkt eller tjänst du vill sälja är dock ett måste, som komplement eller som enda fönster ut mot världen och marknaden. Exempel på branscher som lyckats bevara en fot i det förgångna och samtidigt anpassa sig till den digitala tidsåldern är detaljhandeln. Aktörer som H&M och IKEA erbjuder såväl försäljning online som i traditionell butik. Även gaming industrin har lyckats anpassa sin digitala närvaro och sina strategier till samtiden. Nuförtiden hittas urvalet som vanligen hittas i landbaserade anläggningar, däribland slotspel och poker, lika bra på digitala plattformar online som har utformats för att vara säkra och användarvänliga ur IT-perspektiv, och för att säkerställa att användare som inte kan eller vill bege sig till en fysisk plats har alternativ.

Cybersäkerhet

Din blygsamma storlek som småföretagare hindrar tyvärr inte cyberbrottslingar från att ändå utse dig till ett mål. När man driver eget och har begränsat med tid och budget och därutöver saknar IT-kunniga kan det vara enkelt att prioritera bort cybersäkerhet. Det finns dock små åtgärder du kan vidta som gör mycket för att skydda ditt företag. Investera i ett bra antivirusskydd som riktar sig till just småföretagare. Det är en god försäkring mot skadlig programvara. Ju fler skyddslager desto bättre, så försäkra dig gärna om att investera i en lösning som skyddar samtliga enheter, din integritet och identitet online samtidigt.

Ett annat effektivt knep för att bli säkrare i IT-miljöer är att använda starka lösenord. Ju fler slumpmässiga karaktärer desto bättre – målet är att cyberbrottslingar inte ska kunna gissa sig till det. Satsa gärna på tvåfaktorsautentisering som extra skyddsåtgärd. Det medför ett extra krav, förutom ditt lösenord som styrker att du verkligen är du. Du bör avslutningsvis se till att aktuella programvaror alltid är uppdaterade och att du har en backup över företagets viktigaste tillgångar för när olyckan råkar vara framme.

Investera i digital marknadsföring

Att vara verksam i digitala miljöer öppnar för nya och innovativa sätt att marknadsföra sitt företag på. Under paraplybegreppet digital marknadsföring ryms en rad olika åtgärder som kan öka ditt företags lönsamhet. Att sända ut personliga e-postmeddelanden till befintliga och/eller potentiella kunder är exempelvis en digital marknadsföringsåtgärd som skapar ett förhållande med kunden och som gör att ditt varumärke uppfattas mer positivt. Influencer-marknadsföring kan vara en annan metod för att nå ut till rätt målgrupp. Små företag har i regel en mer begränsad marknadsföringsbudget så kika gärna på hur du skulle kunna samarbeta med nischade så kallade mikroinfluencers med få men lojala följare för att nå en högre andel av din potentiella målgrupp. Genom att synas och höras ökar du din konkurrenskraft gentemot andra företag i din bransch. Ett sätt att göra det är att skapa digitala evenemang, exempelvis webbseminarier, live-diskussioner eller liknande, där du bekantar din publik med din produkt eller tjänst och förhoppningsvis får insikter i hur de tänker och vad som motiverar deras köpmönster- och beteenden.

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy