Digital kompetens i nordiska styrelser – Sverige halkar efter i cybersäkerhet
Hem SÄKERHETDigital kompetens i nordiska styrelser – Sverige halkar efter i cybersäkerhet

Digital kompetens i nordiska styrelser – Sverige halkar efter i cybersäkerhet

Publicerat av: Redaktionen

Rapporten, Digital Readiness in Nordic Boardrooms, bygger på en analys av styrelser i 205 stora företag i Danmark, Finland och Sverige.

Resultaten visar att andelen svenska bolag med minst en styrelseledamot med digital kompetens har ökat från 49 till 59 procent sedan 2021.

Det är den största ökningen i Norden. Trots detta ligger Sverige fortfarande efter sina grannländer. I Danmark är andelen bolagsstyrelser med minst en ledamot med digital kompetens 54 procent. I Finland är motsvarande andel hela 68 procent.

– Att digital kompetens ökar i svenska styrelser är ett positivt tecken. Men vi ser samtidigt stora luckor inom cybersäkerhet och AI som snabbt måste täppas till, säger Daniel Sjöström, partner på Heidrick & Struggles Sverige och en av rapportförfattarna.

Digital kompetens i nordiska styrelser – Sverige halkar efter i cybersäkerhet

Daniel Sjöström, partner på Heidrick & Struggles Sverige

Bland de svenska bolagen som ingick i studien hade inte en enda styrelse en ledamot med bakgrund inom cybersäkerhet. Det kan jämföras med 13 procent av bolagen i Danmark. Dessutom har andelen kvinnor med digital kompetens på svenska styrelser minskat markant, från 59 procent 2021 till 39 procent 2024.

Styrelser ägnar allt mer tid åt frågor som AI, cyberrisker och teknikutveckling – men kompetensen för att hantera dessa områden fullt ut saknas ofta. Lösningen på kompetensbristen ligger i både strategisk rekrytering och att skapa bredare förståelse för vad digital kompetens innebär, tror Daniel Sjöström.

– Trots att digital kompetens har varit en högt prioriterad fråga i minst femton år, är det många styrelser som än idag saknar expertisen som krävs för att ligga i framkant. De styrelser som agerar nu, och lyckas med sina rekryteringar, kommer att stå starkare i nästa våg av teknologisk förändring, avslutar Sjöström.

Definition: Digital kompetens

Digital kompetens definieras i rapporten som innehav av en eller flera av följande erfarenheter:

  1. Digital industry experience – erfarenhet från att ha arbetat inom teknikintensiva branscher eller företag som driver digital transformation.
  2. Technical education – formell teknisk eller digital utbildning – t.ex. datavetenskap, IT, ingenjörsutbildning med digital inriktning.
  3. Technical operations – praktisk erfarenhet av att leda eller arbeta operativt med digitala processer, system, plattformar eller IT-verksamhet.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

Privacy & Cookies Policy