Datainspektionen har nu precis avslutat sitt förhandssamråd och godkänt användningen av startupbolaget Indivds unika anonymiseringsteknik Indivd X, som även kallats för anonym ansiktsigenkänning.
– Det här är en fantastisk nyhet för oss och för global fysisk handel. Nu finns det äntligen en godkänd teknik, som är integritetsvänlig och klarar de tuffa kraven i GDPR. Det här betyder att fysisk handel nu kan bättre förstå kundernas beteenden och därmed skärpa konkurrensen gentemot e-handeln, säger Fredrik Hammargården, ansvarig för kommersialisering och dataskydd på Indivd AB.
Bakgrunden till Datainspektionens beslut är ett omfattande arbete, som pågått i närmare två år med syfte att utreda om Indivds anonymiseringsteknik får användas i butiker för en unik förståelse av kunder och besökare baserat på det som i lagstiftningen kallas för berättigat intresse (utan samtycke).
– Som en del av denna långa process har vi slutfört flera interna projekt och bjudit in jurister, GDPR-experter och IT-säkerhetsspecialister med uppgift att försöka motbevisa vår tes om att behandlingen följer GDPR. Vi har under det senaste året även arbetat tillsammans med den världsledande advokatbyrån Baker McKenzie, vars GDPR-experter nogsamt har granskat vår dokumentation och genomfört en konsekvensbedömning. Och nu har alltså den sista och kanske viktigaste delen av hela detta arbete precis avslutats genom Datainspektionens genomförda förhandssamråd, säger Fredrik Hammargården, ansvarig för kommersialisering och dataskydd.
Flera testpiloter planeras
I sitt förhandsbesked konstaterar Datainspektionen att Indivds behandlingav personuppgifter följer dataskyddsförordningen, under förutsättning att den sker på det sätt som uppgetts och planerats och att den inte möjliggör identifiering av enskilda personer. Datainspektionen betonar vidare att det också i dessa sammanhang är viktigt med klar och tydlig information till butikernas kunder om vad, hur och varför inhämtning av anonymiserade kamerabilder sker.
– Beskedet var för oss inte helt oväntat, men mycket glädjande. Vi kommer nu att rivstarta med att forcera alla de kund- och partnerkontakter, som tidigare initierats och som hittills avvaktats i väntan på Datainspektionens beslut. Redan tidig höst kommer vi nu att sätta upp flera planerade testpiloter i butiker i Stockholm, slutar Fredrik.