I dag lanseras MultiPay Global Solutions i Sverige – ett bolag som kan skaka om betalningsindustrin.
MultiPays heltäckande betallösning kombinerat med ett unikt API fungerar som en enhetlig plattform mellan alla betalningsmetoder, inlösare och länder.
Dessutom fungerar den i alla betalningskanaler och sektorer som till exempel detaljhandel, hotell, resor och transport. Genom kombinationen av ny teknik och branschexpertis kan MultiPay erbjuda sina kunder en sömlös betalningsupplevelse och skräddarsydd service.
Lanseringen kommer i helt rätt tid. Covid-19 pandemin har ökat klyftan mellan fysiska och digitala betalningsupplevelser. Bara under 2020 ökade e-handeln i Sverige med 21 procent och omsatte cirka 100 miljarder kronor. Konsumenterna har blivit allt mer vana vid smidiga online-betalningar.
Samtidigt har restriktionerna gjort att betalningar i fysiska butiker, barer och restauranger i princip stannat av. När glappet mellan betalningar online och i fysiska butiker blir större, riskerar det att skapa missnöje hos konsumenter som kräver att det ska gå snabbt och smidigt att betala – oavsett plats eller metod.
Betallösningar som möter kundernas krav
– När detaljhandeln och hotell-, rese- och turistsektorn i Sverige kommer igång igen blir betalningen en viktig del i kundupplevelsen. Genom att kunderna kan betala hur de vill och var de vill, får företagare en effektivare verksamhet där samma terminal och webbsida kan användas oavsett transaktion, säger Delia Pedersoli, COO på MultiPay Global Solutions.
– Vanliga betallösningar i fysiska butiker kan helt enkelt inte mäta sig med de nya kraven från stora handlare och deras kunder. MultiPay är byggt för att erbjuda en skräddarsydd och kvalitetssäkrad betallösning med den integration som våra kunder behöver, fortsätter hon.
MultiPays PCI P2PE- och PCI DSS L1-validerade lösning gör det möjligt att använda en enda betalningsgateway för att hantera alla valutor, betalningsmetoder och inlösare. Det innebär en förenklad infrastruktur som ger handlarna en smidig och innovativ lösning med full kontroll över hela betalningsprocessen. MultiPay är dessutom ett perfekt alternativ för handlare som både har fysiska och digitala butiker.
Företaget har huvudkontor i både London och Milano och leds av experter i finansteknik. David Maisey, CEO, och Delia Pedersoli, COO, har lång erfarenhet av att bygga upp och driva innovativa fintech-bolag, som exempelvis Chip & PIN Solutions och International Payment Services. I dag har MultiPay ett växande antal kunder i 22 olika länder, till exempel Ecco, Frasers Group, Pull & Bear och Zara.
En skräddarsydd upplevelse
David Maisey, CEO på MultiPay Global Solutions, ser fram emot Sverige-lanseringen.
– Det ska bli väldigt spännande att få hjälpa stora handlare att expandera och skala upp i nya länder och på nya marknader efter pandemin. Vi har ett riktigt duktigt team på plats i Sverige som vet att kunderna har olika krav på betallösningar och behöver skräddarsydd service för att upplevelsen ska passa just dem. Vårt företag är byggt på teknisk kompetens – 65 procent av våra anställda har en bakgrund inom teknik. Det gör att vi hela tiden ligger i framkant och är vana att jobba snabbt och anpassningsbart, säger David Maisey.
– När restriktionerna försvinner vill vi kunna erbjuda en förstklassig kundupplevelse, oavsett om du handlar fysiskt eller online. Betalningen är förstås en viktig del eftersom det är först då kunden verkligen förbinder sig till vårt varumärke och våra produkter. MultiPay Global Solutions förstår detta och levererar en smidig betalningsupplevelse, samtidigt som vi slipper krånglet med att hantera flera olika system. Det är fantastiskt att veta att vår betalningspartner har storleken, smidigheten och detaljerad kunskap om vår infrastruktur för att säkerställa att vi är redo att möta kunderna efter pandemin, säger Tony Westwater, IT-chef på Frasers Group.