Teknologi är fortsatt det viktigaste innovationsverktyget för företag, genom till exempel artificiell intelligens, AI, och mjukvara som tjänst, SaaS, båda med utgångspunkt i molnet.
Det skriver Sanjay Castelino, Chief Product Officer på företaget Snow. Detta faktum har påverkat beslutsfattande såväl som utgifter och styrning av IT, genom att pressa IT-budgetarna till att öka i takt med innovationen och de anställdas och verksamhetens efterfrågan.
En undersökning från Spiceworks visar att 44 procent av företagen planerar att öka sin IT-budget 2020, vilket kan jämföras med att 38 procent planerade detta för 2019. Undersökningen visar också att den största drivkraften bakom budgetökningar för IT är behovet att uppgradera utdaterad IT-infrastruktur, följt av utökade säkerhetshänseenden och personaltillväxt.
Så, vad kommer prägla teknologin inom enterprise under 2020, och hur kommer detta att påverka hur företag använder teknologin?
- Verksamhetsdrivna IT-utgifter: Traditionellt fokuserade IT på att hantera kapaciteten och tillgängligheten av teknikinvesteringar som köpts av verksamheten, och fungerade som officiell grindvakt för organisationen. Men marknaden har förändrats, och i dag kan enskilda affärsenheter driva tekniska köpbeslut och tekniken själv har flyttat till molnbaserade konsumtionsmodeller. Därför måste IT nu hjälpa organisationer att bättre förstå och på ett intelligent sätt hantera och konsumera teknik. Det inbegriper kostnad, produktivitet, riskminimering och att på andra sätt dra mesta möjliga nytta av tekniken. Under det kommande året kommer vi att se fler organisationer fokusera på att konsumera teknik på ett intelligentare sätt.
- Programvaruanvändning kontra efterlevnad: Molntjänster gör det möjligt för användare att köpa och konsumera vad de vill, när de vill ha det och utan centraliserad tillsyn. Detta skapar nya utmaningar för IT i att kunna spåra och förvalta all teknik i företagets miljö. Många organisationer har accepterat ohanterad användning av molnlösningar eftersom de tror att de största utgifterna fortfarande är under kontroll. Men fortfarande vet företagen inte riktigt om alla dessa kostnader för molntjänsterna som även skapar ohanterad efterlevnad och datarisker. Företag kommer att fortsätta kämpa med att hantera alla tillhörande efterlevnads- och styrningsrisker. Utan ordentlig insyn och insikt kommer dessa utmaningar bara att växa och bli svårare med tiden.
- Högre kostnader för molntjänster kontra ROI: Det finns en växande klyfta mellan en organisations förståelse för användningen av och utgifter för molntjänster och hur leverantörer tar betalt för dessa tjänster. Azure och AWS spåras nu och faktureras per timme eller till och med per sekund, men många företag försöker fortfarande att analysera användningsdata per månad eller till och med år. Det skapar en stor utmaning för organisationer som försöker förstå, hantera och optimera företagets utgifter. Denna dissonans kommer bara att öka i takt med att nya innovationer, som serverlös teknik, växer och utvecklas de kommande åren.
- Serverlös databehandling: Dagens molninfrastruktur är relativt lätt att förstå jämfört med hur den kommer att se ut 2020 och framåt. Om du till exempel etablerar en molninstans idag behöver användaren bara en grundläggande uppfattning om hur den fungerar, och vad den kommer att kosta. Men när nya molnmetoder, som serverlöst, blir mer populära, hanteras molnanvändning av personerna som skriver koden. I serverlös databehandling driver koden kostnaden för att leverera tjänsten, och företag är ännu inte beredda att hantera dessa nya konsumtionsmodeller. Under nästa år måste företag prioritera att börja förstå konsumtionsmodeller eftersom dessa modeller kommer att ha en betydande inverkan på deras verksamhet.
Molnet och decentraliserad IT kommer att fortsätta att ha en dominoeffekt för hur organisationer möjliggör sin verksamhet under hela året. Nyckeln kommer att vara att anamma det pågående skiftet för att ge makt åt sina anställda, skapa ett mer strategiskt IT-team och identifiera möjligheter där teknik kan driva värde för den övergripande verksamheten, avslutar Sanjay Castelino.