När människor säger att världen krymper, så menar de vanligtvis inte det bokstavligen.
Men det är precis vad som händer i nästan varje del av våra liv.
Kommunikationsteknik kan göra avstånd irrelevanta, men människor är väl medvetna om att deras eget personliga utrymme minskar. Populationen i stadsområden har ökat från 34 procent på 1960-talet till mer än 50 procent 2014[1] dessutom lever och arbetar vi i allt mindre utrymmen. Det genomsnittliga brittiska vardagsrummet har exempelvis krympt med en tredjedel sedan 1970-talet[2], medan arbetarna i USA har förlorat nästan 2 kvadratmeter av sitt personliga utrymme sedan 1992[3].
Att vi pressar in fler och fler människor i trånga utrymmen skapar en mängd utmaningar för allt från stadsplanerare till transportörer, men det är ett extra stort problem för företagen – särskilt de som är beroende av telekommunikation.
De ökande hyrorna och priserna på fastigheter betyder att företagen försöker tränga in så många människor som möjligt på en begränsad yta. Problemen med den personliga bekvämligheten, kanske inte verkar vara ett sådant stort problem. Men för företag där telefonen är ett viktigt arbetsredskap, kan det få en stor påverkan på samtalskvaliteten och den verksamhet de bedriver.
Samtidigt som många företag värdesätter fördelarna med trådlös telefoni, söker de sig till de begränsade utrymmena i dagens öppna kontorslandskap där kollegorna sitter väldigt nära varandra. Antalet headset som kan användas samtidigt i ett visst område beror på flera olika faktorer, allt från det faktiska utrymmet till kontorsmöbler, hur mycket metall som finns i lokalen eller till och med stora glasytor. När ett företag försöker använda så många traditionella trådlösa headset som möjligt i ett begränsat område försämras samtalskvaliteten snabbt.
Detta bör vara ett stort problem för alla företag som är beroende av telefonen, särskilt de som sysslar med försäljning eller kundservice.
I yrken där telefonsamtalet är det centrala i verksamheten är samtalet och lyssnandet de anställdas primära sysslor. Det är deras främsta sätt att skapa vinst för företaget och de bästa av dem får ut en bra lön. Det är viktigt att utnyttja kontorsytorna på bästa sätt, men vad är det för mening med det om de mest kvalificerade arbetarna är utrustade med daterad teknik?
Samtalskvalitet är uppenbarligen en viktig fråga, särskilt när samtalen blir alltmer komplexa eftersom automatiseringen tar bort behovet av enklare samtal. Men det är inte det enda problemet orsakad av enheter som inte stödjer hög densitet.
För att undvika störningar som uppstår i trånga arbetsområden måste arbetsgivarna ha i åtanke vad som påverkar samtalskvaliteten och se till att det finns tillräckligt avstånd mellan de trådlösa basstationerna. Som alltid måste man kompromissa med räckvidden. Men ökar vi antalet enheter i samma område begränsar vi räckvidden kraftigt för varje enhet.
Resultatet blir ofta konstiga kontorsstrukturer där medarbetare tvingas bort från kollegorna till ett ensamt hörn. Detta bidrar inte till kommunikationen mellan medarbetarna som är så viktig för att lösa arbetsuppgifter. Inte heller gör det någonting gott för medarbetarnas välbefinnande.
Den trådlösa tekniken med allt från DECT till Bluetooth kommer att känna av kapacitetsproblem vid någon tidpunkt, eftersom antalet tillgängliga radiokanaler är begränsade. Den senaste generationen av trådlösa DECT-headset har dock avancerade omkodare (enheten som omkodar digitala dataströmmar, i det här fallet, ljud och röst) som kan förbättra densiteten och det ofta upp till tre gånger.
Dessa nya teknologier har ökat antalet anställda som kan prata i telefon samtidigt i ett öppet kontorslandskap, men det borde inte vara det enda fokusområdet för ett företags kommunikationsstrategi.
Med det ytterligare utrymme DECT -och kodek-teknologierna har givit företag har de en möjlighet att förändra strategin för hur de bäst utnyttja sina utrymmen så att arbetarna kan koncentrera sig och inte bli avbrutna i samtalen. Samtidigt som de har friheten att röra sig fritt på kontoret för att kunna tala och samarbeta med kollegorna.
Att välja rätt headset är inte målet i sig; istället bör dessa enheter göra det möjligt för företagen att ompröva hur de skapar goda arbetsmiljöer, samt att ge bästa möjliga ljudupplevelse för arbetarna och kunderna som de pratar med varje dag.
I en snabbt krympande värld behöver vi alla lära oss att ta upp mindre utrymme och närma oss varandra för att få ut det mesta av våra interaktioner. Headsetet är en liten men mycket viktigt del av arbetet på kontoret och något som gör det begränsade kontoret till en välfungerande arbetsplats.
[1] http://www.who.int/gho/urban_health/situation_trends/urban_population_growth_text/en/
2 https://www.theguardian.com/business/2018/apr/08/uk-living-rooms-have-shrunk-by-a-third-survey-finds
3 https://www.theguardian.com/business/2018/apr/08/uk-living-rooms-have-shrunk-by-a-third-survey-finds