[PÅ STAN MED] Håkan Björklund är VD på svenska Conapto som utmanar invanda mönster och vanor i IT-branschen.
Vi träffar honom en novembermorgon över en kopp kaffe och en frukostsmörgås. Han är avslappnad och ögonen pigga trots att dagen inte riktig har kommit igång. Det visar sig under vårt samtal att Håkan har ett äkta engagemang för såväl den nya teknikens roll i välfärdssamhället samt hur spelplanen för upplägget av datacenters kan förädlas.
Vill underlätta kundernas förflyttning till molnet
Conapto är en ny aktör inom bland annat affärsområdet Co-Location, vars syfte är att erbjuda kostnadseffektiva serverhallar med kyla, el och rack i säkra lokaler och driftsmiljöer. Dessutom är upplägget helt prenumerationsstyrt vilket innebär att kunderna inte binder upp sig i flerårsavtal. Hos Conapto rullar i stället avtalen en månad i taget och kunderna får varje månad en faktura baserat på hur mycket de har ”konsumerat” den perioden. Det finns hela tiden en möjlighet att både skala upp och att skala ner.
”Jag vågar påstå att det inte finns några andra aktörer på marknaden som erbjuder samma upplägg som vi gör. Kunderna flyttar helt enkelt sina servrar till våra serverhallar och en av många fördelar är att de då också får tillgång till vår tjänst, Conapto CloudHub, med direktaccess mot alla de stora molnplattformarna såsom MS Azure, AWS, Google Cloud, IBM Cloud med flera. CloudHub är dessutom designad för att leverera extremt bra prestanda till ett mycket fördelaktigt pris. Sist men inte minst kan kunderna närsomhelst avsluta avtalet. Kunderna vill inte binda upp sig och det gör också att vi hela tiden måste vara på tårna för att leverera det som vi har lovat. Dessutom har vi svensk support med både personligt bemötande och hög tillgänglighet. Det är ett inspirerande upplägg som jag tror stenhårt på”, förklarar Håkan.
Conapto må vara en ny aktör och företagsnamnet är även det nytt men det är faktiskt så att företaget har funnits i många år under annat namn men är, sedan 1 oktober 2018, svenskägt genom Segulah, ett investmentbolag som grundades redan år 1994.
I januari 2018 började han att arbeta med Conaptos affärsidé och den första oktober 2018 lanserades bolaget på marknaden. Det är därför inte så konstigt att förstå Håkan när han säger att det råder en härlig pionjäranda på företaget trots att många av medarbetarna har arbetat tillsammans under många år i den tidigare verksamheten.
”Även fast de flesta är i min egen ålder så kan jag konstatera att det råder samma energi och ungdomlig framtidstro som i många av de traditionella Startup-bolagen”, säger Håkan med glimten i ögat.
Han vågade ta steget
År 2015 började Håkan känna att yrkeslivet stod och stampade lite. Han såg också att ”molnet” dök upp vid horisonten och att det fanns så många möjligheter med olika former av molnlösningar. Samtidigt kändes det tryggt med en fast anställning. Efter några ordentliga funderingar och samtal med hustrun Maria växte beslutet fram att ta steget och prova de egna vingarna fullt ut.
”Jag tror att man ska fokusera på det som man är bäst på och jag kände att jag inte riktigt gjorde det vid den här tidpunkten. Jag behövde släppa taget och ta tag i något nytt. Sommaren 2016 åkte jag därför till Stanford för att studera – Executive Program for Growing Companies – och då ramlade pusselbitarna på plats när jag fick bekräftat att det jag hade haft på känn verkligen stämde. Jag kommer ihåg att jag gjorde en Powerpointpresentation varje dag som innehöll det som jag hade lärt mig den dagen. Det var verkligen inspirerande och det gav mig så mycket ny välbehövlig energi. Efter det fanns det inget tvivel om att det var dags för nästa steg och jag sade upp mig. Det var både pirrigt och spännande”, berättar Håkan.
Han var sedan med och startade Buzzcloud, ett företag som hjälper företag att produktionssätta molntjänster baserat på Amazon Web Services. Vem är han då som vågade ta steget ut i osäkerhetens och möjligheterna land?
Nöjda kunder är viktigare än en stor vinst
Han är uppväxt i Trosa och efter att ha gått på Teknisk linje på gymnasiet blev det ett år på Kustartilleriet och Officershögskolan. Han har bland annat arbetat som ingenjör på Sweco och tidigt insåg han att han var intresserad av kunder och affärer. Det kan nästan låta lite filantropiskt men Håkan återkommer flera gånger under vårt samtal till att han vill synliggöra medarbetarnas insatser samt att han tror på en värderingsstyrd kundnytta där det är viktigare att kunderna är nöjda än att det egna företaget gör stora vinster. Självklart inser han att ett företag behöver gå med vinst för att överleva men det är när företag enbart fokuserar på den egna vinsten och lämnar kunderna åt sitt öde som han slår bakut.
”När det inte lirar med min egna etiska kompass vill jag inte vara med. Kundkontakter och affärsuppgörelser ska vara lustfyllda annars är det något som inte stämmer. Förut kunde man ta på nya innovationer, till exempel när Scania tog fram nya lösningar för sina fordon. Idag är det annorlunda men jag vill att Sverige även i framtiden ska ligga i framkant när det gäller innovation och förmågan att ta till sig den nya tekniken, till exempel inom IoT-lösningar. I snitt kan man säga att en 1/5-del av IT-budgeten avsätts till innovation och resten går till drift och förvaltning. Tänk om vi kunde höja innovationssatsningarna. Jag vill bidra till att vi använder den nya tekniken för att fortsätta att bygga välfärdssamhället. Det kan låta pompöst och kaxigt, men jag menar det på ett uppriktigt och ödmjukt sätt”, säger han lugnt.
Vad händer nu?
Avslutningsvis frågar vi Håkan om hur han ser på den närmaste framtiden för Conapto och marknaden som de verkar inom?
”Marknaden växer med 15 % per år och självklart vill vi expandera och erbjuda ett attraktivt alternativ för kunderna, där de ges många valmöjligheter. Vårt fokus är Mälardalen och vi vill skapa en marknadsplats för alla molnplattformar. Om man idag går ut på marknaden för att sluta ett avtal inom Co-Location så är det nästan som ett Oligopol, med enbart ett fåtal aktörer. Det är där som vi utmanar med ett flexibelt alternativ. Sverige ligger långt fram inom prenumerationstänket och det tror jag gynnar oss. Vi kan ge kunderna det som de vill ha”, avslutar han med en nöjd min.
Det ska bli spännande att följa Conaptos fortsatta utveckling med Håkan Björklund och hans etiska kompass vid rodret.
Privat
Namn: Håkan Björklund
Ålder: 52 år
Bor: Bromma
Familj: Hustrun Maria, dottern Frida på 14 år och sonen Gustav på 18 år.
Intressen: Längdskidor (Ska åka Vasaloppet), ”Gå på tur”, Slalom
Senaste bok: Brobyggarna av Jan Guillou
Favoriträtt: Asiatiska köket samt hustrun Marias Poké bowl
Nästa resa: Vemdalen i vinter