Slack är en av världens ledande leverantörer av meddelandetjänster.
De senaste åren har Slack nått fler, större och därmed mer krävande kunder. Efterfrågan växer i allt fler länder. Med covidpandemin ökade efterfrågan på säkra och heltäckande betalningstjänster snabbt även från stora företag.
När efterfrågan växte snabbt från stora globala företag, som Amazon, IBM och HSCB, behövde Slack kunna erbjuda ACH och globala korttjänster. Kunderna krävde även system som automatiserade användningsbaserad fakturering och som fungerar med flera olika betalningsmetoder. Slacks kunder ville också kunna lägga upp olika betalningsflöden för sina olika kunder – dessutom helt förenliga med vilka skatteregler och andra bestämmelser som gäller på varje marknad.
”Vi insåg direkt att sådana här enormt komplexa betalningslösningar, som tar hänsyn till varje kunds behov och önskemål, är en jätteutmaning. Att ta fram dem själva, in-house, skulle ta enorma resurser från vår egen kärnverksamhet”, säger Slacks produktchef Britt Jamison. ”Så vi tänkte att vi nog kan leverera mer värde till våra kunder om vi låter Stripe sköta det de är experter på, så fokuserar vi på vad vi är bra på.”
Global fakturering som förbättrar kundens upplevelse
Den ökande efterfrågan startade på en redan hög nivå. Slack har över 12 miljoner dagliga användare som skickar över en miljard meddelanden varje vecka. Med hjälp av Stripe kunde Slack nu lansera nya betalningstjänster i 15 länder på endast två veckor. Stripe implementerade lokala betalningsmetoder som kunderna accepterade. Det bidrog till att öka Slacks intäkter för räkenskapsåret 2020 till motsvarande drygt 6 300 miljoner kronor.
”Under de två lanseringsveckorna gav Stripe oss hela tiden stöd genom sin support och hjälpte oss till och med att sätta upp en supporttjänst som vi delade, där kunder fick hjälp med exempelvis att välja bästa betalningslösningar”, berättar Jamison. ”Det är särskilt värdefullt när företag börjar använda nya valutor.”
Slack implementerade Stripe-produkterna Payments, Billing, Radar (förhindrar bedrägerier), och Sigma (SQL-rapportering). “Det är verkligen viktigt att ha ett faktureringssystem som är smidigt och gör det lätt för oss att hela tiden leva upp till kundernas förväntningar. Med Stripe får vi den flexibiliteten. Det här är något vi önskar att vi haft sedan flera år. Vi ser samarbetet med Stripe som långsiktigt. Tack vare Stripes plattform har vi en klar konkurrensfördel – med Stripe har vi till exempel en enda hantering för betalningar, jämfört med många konkurrenter som sitter fast i system med flera olika.”
100 procents upptid när efterfrågan ökade under pandemin
Under covidpandemin tvingades miljoner människor att arbeta hemifrån. Det ökade dramatiskt efterfrågan på Slacks tjänster. Hela denna tid, med den i särklass högsta användningen någonsin, lyckades Slack erbjuda oavbruten drift och samtidigt lansera nya funktioner.
Det var möjligt genom att Slack lät Stripe hantera allt som hade med betalningar att göra. Med Stripe kunde Slack tillgodose nya globala kunders behov och önskemål men också befintliga kunders, som under trycket från pandemin snabbt behövde utöka sin användning av kommunikationstjänster.