Utmätning på distans, bedrägerier, dataskydd och juristtjänster inom betalning – fyra spår som lunchseminariet fokuserade på.
Intresset var stort kring Sergels event 16 februari, med många deltagare såväl fysiskt som digitalt.
I panelen deltog Johannes Paulsson, Nationell samordnare mot brott på Kronofogden, Stefan Lundberg, jurist och handläggare på Polisen, Lovisa Nordin, Teamledare för Team Litigation på Sergel, Marcus Ericsson, specialist inom dataskydd på Sergel och moderatorn Beata Wickbom. Nedan följer ett utdrag från eventet.
Berätta om den nya lagstiftningen kring distansutmätning – på vilket sätt kan ni arbeta annorlunda?
Med den nya lagen blir Polisen Kronofogdens förlängda arm, och på den korta tid som lagen funnits kan man se en tiodubbling när det kommer till hur mycket man lyckas få in per månad, vilket är helt otroligt. Nu har vi de rätta verktygen, vi behöver ingen lagändring för att kunna fortsätta utan det handlar bara om att elda på och arbeta brett, säger Johannes Paulsson, Nationell samordnare mot brott på Kronofogden.
Hur kommer de som håller på med organiserad brottslighet åt personuppgifter? Och hur många bedrägerianmälningar får Polisen per år?
I Sverige har vi offentlighetsprincipen och den är väldigt utsträckt. Det betyder att väldigt mycket information ligger öppet och är enkel att få tillgång till. Principen tillhör en tradition som bygger på tillit eftersom det ska vara lätt att granska myndigheter. Det är inte tänkt för att kriminella ska få tag på personuppgifter. Här sticker Sverige ut i förhållande till övriga nordiska länder där det inte alls är lika lätt att få tag på denna typ av information, säger Stefan Lundberg, jurist och handläggare på Nationellt bedrägericentrum.
Över 200 000 bedrägerier anmäls varje år och trots den stora mängden anmälningar finns ett omfattande mörkertal, fortsätter Stefan Lundberg.
Vad kan Sergel hjälpa till med när företag utsätts för detta?
Det är viktigt att skydda sig mot bedrägerier inom kreditverksamheter. Det är däremot svårt att upptäcka när man blir kontaktad av någon som utger sig för att vilja låna pengar, men som kanske gör det i ett annat namn eller aldrig har för avsikt att betala tillbaka. När våra kunder blir utsatta för bedrägerier kan vi på Sergel föra dialog åt vår kund med både Kronofogden och Polisen, sköta den löpande uppföljningen och företräda i domstol,säger Lovisa Nordin, Teamledare på Sergel.
Kan man som företagare göra något i ett tidigare skede?
Företag idag måste ha en bra verktygslåda för att kunna stävja bedrägeriförsöken. Internrevision och säkerhetstänk är jätteviktigt. Har man inte kompetensen in house finns det mycket kunskap och kurser att hämta utifrån. Det viktigaste är att aldrig sluta vässa kompetensen kring detta eftersom de kriminella är väldigt professionella och hela tiden hittar nya sätt att begå brott på, säger Stefan Lundberg.
Varför är det viktigt med dataskyddsarbete?
Sergel hanterar kreditdata. Insamlandet av data börjar hos kunden, i syfte att ta reda på om någon är kreditvärdig, eftersom det är de som säljer krediter. När kunden inte får betalt för krediten som lånats ut skickas all data vidare till oss på Sergel. När data kommer till oss besitter vi kunskapen för att se till att den hanteras på rätt sätt. En oerhört viktig del i rätt typ av hantering är utbildning av personal, säger Marcus Ericsson, dataskyddsombud på Sergel.
Hur hanterar man incidenter?
Verksamheter blir allt bättre på att fånga upp incidenter. Genom medvetenhet och utbildning, att alla medarbetare håller en hög lägstanivå, måste man arbeta kontinuerligt för att upprätthålla kunskapen kring dataskydd och GDPR internt. Det är dyrt att göra fel och det brukar räcka för att företag ska värdesätta detta arbete ytterligare, fortsätter Marcus Ericsson.